Pershia
    En kille som har fått sin högskoleutbildning validerad från UHR och det står på hand utlåtande att det inriktad mot juridik. Han har utbildat sig i Aleppo universitet i Syrien i 4 år inom juridik ( Kandidatexamen). På utlåtande har inte skrivit att vilka förkunskaper han behöver. Om han ska fortsätta jobba eller studera, vad ska han göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pershia,

    kiIIen kan söka jobb och då är det arbetsgivaren som bestämmer om han har tillräckIiga kvalifikationer redan nu, eller inte.

    Om han vill studera inom juridik, då vänder han sig till de lärosäten där han vill läsa (högskolor/universitet) som får göra egna bedömningar om vilka kurser han behöver komplettera med för att få juristexamen (om det är det han vill - få juristexamen, alltså).

    Han kan också söka till Juristprogrammet på vanligt sätt och när han är Antagen, kan han ansöka om "tillgodoräknande" dvs önskar få utlåtande om vilka kurser inom juristprogrammet som han kan hoppa över då han redan har betyg i "motsvarande kurser".

    Ang. söka jobb - vilka jobb kan han rimligtvis få redan nu? Det är svårt att ge en fullständig förteckning, men jag skulle i första hand råda honom att söka jobb som

    1. Arbetsförmedlare>>

    2. Paralegal>>

    3. Utredare>> och bland annat som Utredare på FK>>

    4. som obehörig Lärare (lärarvikarie) - se info om yrket Juniorlärare>>

    5. Studiehandledare>>

    6. Skolvärd>>

    7. Tolk>>

    8. KAA-ansvarig (KAA = kommunens aktivitesansvar) - ungdomar mellan 16 och 20 år som inte har någon känd sysselsättning omfattas av KAA och man som KAA ansvarig bedriver uppsökande verksamhet och sedan motivationsarbete (för att försöka motivera ungdomar att söka jobb eller studera).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte