Ali
    Hej!

    Nu är det så här att jag åker på semester en dag innan avslutningen. Hur kommer jag attfå mina betyg då? Man brukar få de på avslutningen va? Om jag inte har fel.

    Ps. Läser ettan

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    det är olika på ollika gymnasieskolor, inte alla gymnasieskolor delar ut betyg på avslutningen vad det gäller åk1. Det är avslutning på läsåret, inte på hela utbildningen. Du kommer ju fortsätta läsa nästa år, åk2, på samma skola, antar jag, är det så?

    I så fall behöver du inte ngt. "papper" där dina betyg från åk1 står. Det viktiga är att du får veta vad du fick för betyg i varje kurs (för din egen "kännedom"). Det är också viktigt att du får lov att utebli från skolan - även om du missar en dag, avslutningsdagen... har rektorn beviljat dig ledighet? Det är inte bra att bara inte komma. Skola är skyldig att rapportera till csn vid olovlig frånvaro på minst 4 timmar. Om du bara inte kommer utan att be om lov - kan du i värsta fall mista studiebidraget från csn.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och trevlig semesterresa!

    L.

    Liselotte