Nathalie
    Hej!

    Jag har tänkt söka Socionomprogrammet till HT2016, men behöver höja mitt meritvärde först. Jag har tänkt läsa kurser som höjer det extra meritpoänget.Jag gick ut gymnasiet 2012 och läste där Engelska B, som man då kunde få 0,5 i meritpoäng, men jag har nu även läst till engelska 7 motsvarande C, hur fungerar det då? Kan jag få meritpoäng för båda eller få jag bara 1,0 för Engelska 7?

    Jag har även tänkt läsa Franska steg 3 till att börja med då jag helst vill komma upp i max meritpoängen 2,5 Visst är Franska steg 3 värd 0,5 p, men vad är Franska steg 4 värd? Är den värd 1,0?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det är bra att du uppger vilket år du gick ut gymnasiet men du skriver ej om du fick Slutbetyg eller Samlat betygsdokument.
    Om du fick slutbetyg från 2012, gäller det som står på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf Du kan, alltså, både få Meritpoäng enligt det nya systemet och genom Områdeskurserna (gamla systemet).

    Så första frågan är - om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier?
    Andra frågan: Har du tagit reda på hur många meritpoäng du eventuell redan har?

    Om du inte är säker på svar på en av de frågorna, bör du boka tid hos SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och få klarhet i
    1. om du har Grundläggande behörighet
    2. om du har Särskild behörighet till just Socionom
    3. om du redan har några meritpoäng att räkna med
    4. om du inte redan har max i merit (som är 2,5) - på vilket sätt är det bäst för dig att uppnå det.
    Och direkt på plats kan du få Studieplanering i handen - och kanske t o m hjälp att göra ansökan till de rätta kurserna på Komvux.
    Det är det bästa sättet att gå tillväga.

    Lycka till!
    ANNA

    • : Ja jag har ett slutbetyg från 2012, men läser nu kurser på komvux för att höja meritpoäng samt få behörighet för att söka in.
    • : De meritpoäng jag har just nu är 1,0 Engelska 7 och ev. i Engelska B 0,5 om nu det räknas in? Jag kommer säka in i betygsgrupp II i antagningen då jag läser matematik 2b i efterhand då jag har IG i matematik 2b sedan tidigare. Men du har ingen svar på frågorna jag ställde i nuäget?
    • Mikael : Ja, du kommer att prövas i BII urvalsgruppen för att du UTAN KOMPLETTERING skulle sakna betyg för Behörighet. Du blir behörig enbart vid komplettering (Matte 2). Jag skriver också ett nytt svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, om jag förstår dig rätt så vill du uppnå max i merit.
    Det är 2,5.
    Om du får godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 - får du 1,5 i merit som är max inom Moderna språk.
    Ihop med 1.0 för Engelska 7 - blir det totalt max i merit.

    Då spelar det inte någon roll (vad det gäller meritpoäng) om 0.5 i merit för Engelska B skulle räknas in.

    Om vi säger att du vill skippa läsa Moderna språk 4 - då kommer du inte uppnå max i merit även om Engelska B skulle ge dig o,5 i merit - för att i så fall skulle du uppnå 2.0 och du vill få max.

    Då är svar på din fråga att du bör skaffa dig godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 - genom att läsa de kurser eller genom Prövningar.

    Hälsningar
    Mikael SYV