Lina
    Hej! Jag vill gå läkarprogrammet I Sverige eller utlandet. I Sverige krävs Matematik 4, Biologi 2, Kemi 2 och fysik 2. Men hur fungerar det i andra länder? behövs samma typ av behörighet i Danmark, Norge, Tyskland och i Lettland?
    Mvh, Lina

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    jag beklagar att vi inte har möjlighet att ingående svara på frågor om utbildningar utomlands. vi har tyvärr inte några experter på utbildningar utomlands och kan därför endast ge mycket allmän information - i princip bara hänvisa till några hemsidor som vi bedömer som pålitliga...

    Om studier på högskolenivå i Lettland - se här <<

    Om studier på högskolenivå i Tyskland - se här >>

    Om studier på högskolenivå i Danmark - se här<<< och i Norge - här>> och så finns det en bra hemsida om Nordiskt samarbete>> där info finns om studier, söka bostad, försäkringar och diverse regler som gäller när man vill studera, jobba och bo i olika nordiska länder.

    Jag kan också rekommendera att du ställer frågor till Eures-rådgivare>>> som är experter på olika länders Arbetsmarknaden (söka jobb) i första hand, men vår erfarenhet är att de ofta är behjälpliga även när det handlar om utbildningar i deras länder. De är anställda inom arbetsmarknadsväsendet (ofta på Arbetsförmedlingar i sina respektive länder) och om de själva inte kan svara, hänvisar de i så fall ofta till någon annan som kan svara. Det ingår inte i deras arbetsuppgifter att svara på frågor om studier utan om att söka jobb - så det är inte hundra procent de ger ett svar som blir till stor hjälp för dig, men man kan i alla fall försöka och ställer man frågor till fler EURES-rådgivare - så är chansen större att man får svar som blir till hjälp. Här>>> kan man direktchatta med Eures-rådgivare (inte med de Lettiska, inte än i alla fall, men med norska, danska och tyska - så finns den funktionen) -- på den här sidan.

    6 eures-rådgivare i Lettland som kan svara på ENGELSKA - man måste skriva mail till dem på Engelska /eller på lettiska/, inte på svenska - fanns inga som kan svenska.

    jag hittade en eures-råd i TyskIand som kan svara på svenska - se här<<

    två norska eures-råd uppger att de kan svara på svenska - se här>>

    Jag beklagar att jag tvingas att ge dig ett sådant svar - att vi egentligen inte kan svara på din fråga. Det vi kan göra är att t.ex ge allmän information om olika test som kan krävas inför studier utomlands>>> och berätta vad är bra att tänka på om man funderar på att studera utomlands - t.ex påminna om att yrket läkare är i Sverige ett legitimationsyrke, vilket innebär att man ej får utöva det utan legitimation från Socialstyrelsen. Har man utbildad sig till läkare utomlands - är det inte alltid självklart att man snabbt får svenskt läkarlegitimation: utbildningar från Nordiska länder brukar, som regel, godkännas men utbildningar från andra länder kan behöva kompletteras - både vad det gäller kurser och praktik. Problemet kan då vara att de kurser man behöver komplettera med kanske inte ges som fristående utan man blir i så fall tvungen att komma in på Läkarprogrammet och komplettera inom programmet /det i värsta fall/ - jag vill absolut inte skrämmas, men jag tycker det är bra att tänka på det... så att sedan inte kommer som en otrevlig överraskning.

    • : Tack för hänvisningar till andra hemsidor, de är till stor hjälp! Så ni menar att om man utbildar sig utomlands utan att ha läst upp till exempelvis fysik 2 och kemi 2, och skulle vilja komma till Sverige, så måste man läsa till behörigheten då? Förresten, hur fungerar det om man har en legitimation och istället skulle vilja arbeta utomlands sedan? då har man ju den totala behörigheten.
    • Anna : Varje land har rätt att själva bestämma vilken utbildning de kräver att läkare ska ha som ska verka som läkare i det aktuella landet. Reglerna kan också ändras... t.ex när Great Britain ska gå ur EU, kan reglena kring läkarbehörighet ändras... eller inte. Det bestämmer varje land. Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Se information som vi fick som svar från den Europeiska portalen för studier och arbete i olika europeiska länder:

    ENIC-NARIC
    We advise jobseekers/students to contact an ENIC/NARIC information* centre in the country where they wish to work/study. ENIC/NARIC provides information on the following subjects:

    - recognition of foreign diploma, degrees and other qualifications;
    - education systems in both the ENIC’s own country and foreign countries;
    - opportunities for studying abroad, including information on loans and scholarships, as well as advice on practical matters relating to mobility and equivalence.

    A list of addresses in each country is available at http://www.enic-naric.net
    (Select the region 'Europe' on the homepage)

    *ENIC: European Network of Information Centres
    *NARIC: Network of National Academic Recognition Information Centres

    See also:
    http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm?action=homepage

    PLOTEUS
    Concerning questions about learning or training opportunities in Europe, we suggest that you visit PLOTEUS, the ‘Portal on Learning Opportunities throughout the European Space’, which may be beneficial to your information search.

    PLOTEUS can be found at http://ec.europa.eu/ploteus

    It provides links to the websites of universities and higher education institutions, school databases and vocational training and adult education courses. You will also find contacts for further guidance.

    ********************

    vi rekommenderar att i första hand försöka utbilda sig i samma land där man senare vill arbeta. Det blir oftast lättare att få lov att jobba, hitta jobb och lyckas med sitt jobb. Inte alltid, men oftast. Och speciellt gäller det Legitimationsyrken och Juridiska yrken - eftersom legitimationsyrken är det myndigheter som bestämmer över och juridiska yrken - för att lagar är olika i olika länder.

    Jag vill inte försöka avråda dig från att läsa till läkare utomlands, men du måste vara beredd på att det kan ta tid att få svensk legitimation och det finns inte några 100-procentiga garantier, därför att socialstyrelsen i Sverige ger inte förhandsbesked om vilka utbildningar de kommer att godkänna och vilka - inte.