Wilma
    Hej! Jag ska börja gymnasiet nu till hösten (SAM med internationell profil) och har några frågor. Hoppas det går bra att jag ställer flera frågor på en gång.

    1. Först och främst: hur funkar det med betygen på gymnasiet? Kommer jag få ett separat betyg för varje kurs eller får jag ett samlingsbetyg för flera relaterade kurser (t.ex. ett betyg i programfördjupning)?

    2. Ger alla högskoleförberedande program behörighet till juristprogrammet? Krävs det någon särskild behörighet eller räcker "standardbehörigheten" från ett högskoleförberedande program som SAM, som jag valt? Vilka kurser bör jag se till att få med annars?

    3. Om man tar studenten med godkända betyg, är man då behörig för att söka ett program vid ett utländskt universitet eller gäller mina betyg endast i Sverige? Vet att vissa universitet kräver språktest för att försäkra sig om att man förstår undervisningsspråket, men finns det några andra "exams" man ska ha klarat av för att ens få söka? (Förstår att det kan vara svårt att svara på, men generellt?)

    Tacksam för svar!
    /Wilma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Det går alldeles utmärkt att ställa flera frågor på en gång och här kommer mina svar:

    1. på gymnaiset får man betyg separat i varje kurs;

    2. du behöver inte välja eller lägga till några speciella kurser (i alla fall så som behörighet till Juristprogrammet är nu, för att det är endast godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b som, förutom Grundläggande behörighet, krävs för Juristprogrammet); och både grundläggande behörighet och de två kurser som krävs för Särskild behörighet ingår som obligatoriska i Samhällsvet.programmet, alla inriktningar och profiler;

    3. du har rätt i att det är mycket svårt att svara på alla de olika College och Universitet i olika länder! men "genrerellt" erkänner de flesta utländska universitet svenska betyg. Det kan dock vara ganska bra att ha läst på IB-programmet >>i ställer för Samhällsvet.programmet eller ngt. annat program (detta bl a för att undervisning på IB är på engelska och man som svensk läser på engelska /allt som oftast/ om man läser utomlands);

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för snabbt och tydligt svar! Jag hade planerat att läsa IB men flyttade mitt i hela valprocessen till en stad där det inte var tillgängligt. Är lite nyfiken - rekommenderar du IB för att styrka mina engelskakunskaper inför eventuella studier utomlands, eller främst för att jag ska ha ett intyg på att min engelska är på en hög nivå den dag jag ansöker? Har nämligen läst stora delar av högstadiet på engelska med engelsk kurslitteratur och har certifikat på det, planerar också att skriva provet Cambridge English Proficiency (CPE) någon gång under gymnasietiden då jag känner mig redo, så intyg på mina engelskkunskaper lär jag ha gott om när jag tar studenten.
    • Anna : Om inte IB finns i din stad, finns det inte så mycket att göra åt saken, om du inte vill eller kan pendla långt eller flytta för att gå på gymnasiet. Varför IB rekommenderas i fall man vill läsa på eftergymnasial nivå utomlands - är av flera olika anledningar: undervisning på Engelska är en av de "punkterna". Andra är att personal på skolan är van vid att eleverna söker studier utomlands och kan hjälpa till med ansökan och info om studier utomnads. Ännu en orsak är att man på IB läser mer inom samhällskunskap, naturkunskap och matte - än på de svenska gymnasieprogram, vilket - i fall man klarar kraven på IB och får diplom - underlättar inför vidare studier, för att man har i så fall mycket bra kunskapsgrund att stå på.
    • Anna : IB finns även på svensk gymnasieskola i Brussel: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/scandinavian-school-of-brussels