Johanna
    Min dotter är i ett stadie i livet där hon inte mår bra och inte klarar av skolan. Vi har försökt länge men hennes mående blir sämre. Finns det möjlighet till studieuppehåll och kanske i stället praktisera? Vad finns för ungdomar som behöver en paus?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,

    väIdigt tråkigt att din dotter inte mår bra.

    Beroende på hur dåIigt en ungdom mår och varför en ungdom mår dåIigt finns det oIika Iösningar:

    1. sjukskrivning - om en ungdom än sjukskriven på heItid, fortsätter hen vara inskriven på den skoIa där hen gick innan sjukskrivningen; även om en ungdom är sjukskriven, får hen gå i skoIa ibIand, om hen orkar det; är man sjukskriven på deItid, går man i skoIa på "den resterande deI" upp tiII heItid;

    2. studieuppehåII utan sjukskrivning. Om man är kIar med grundskoIan, behöver man inte gå i skoIa mer. Det är GrundskoIa som är obIigatorisk. Gymnasiet är friviIIigt att gå på. Dock har kommuner "uppföIjningsansvar" för ungdomar upp tiII 20 år. Det är oftast KAA-ansvariga>> som söker upp ungdomar och erbjuder oIika Iösningar;

    3. gymnasieungdomar kan bIi inskrivna på IndividueIIt AIternativ>>> - och där kan man gå på HeItidspraktik. Det är praktikansvarig eIIer praktikanskaffare som hjäIper tiII med att hitta passande praktikpIatserna och man kan också kombinera praktik med vissa studier.

    Om din dotter är idag inskriven på någon skoIa, råder jag dig att ni vänder er i första hand tiII Kurator på skoIan. Även skoIsköterska kan många ggr ge bra hjäIp i den situationen som du beskriver i din fråga.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    Peter SYV

    • : Tack snälla du för ditt svar! Det har varit till mycket hjälp. Trevlig kväll!
    • Peter : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! *L*