Sheila
    Hej, jag undrar först hur läser man ett naturvetenskapligt basår på komvux? Jag förstår nämligen inte upplägget.

    Sen undrar jag även om det inte är sämre att läsa basåret på komvux än att läsa naturvetenskapligt basår på universitetet? Jag har nämligen hört att chansen är större att man kommer in på universitetet om man läser ett basår på ett universitet än på komvux och förstår inte hur det funkar. Mvh Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    Det är jättebra om du skulle kunna ta del av info som finns här>>

    På olika komvux organiserar man studier på olika sätt. Det kan finnas endast fristående kurser - på vissa komvux men på andra komvux (i andra kommuner) kan man också sätta ihop fristående kurser i "kurspaket". Det är fortfarande samma kurser som ger samma behörighet och vad skillnaden är om man läser dem i ett kurspaket som t.ex. kan heta Naturvetenskapligt basår är att om du kommer in på det "paketet" då läser du på heltid (kan vara vilktigt om man vill ha Studiemedel från CSN) och att kurserna inte krockar i schemat med varandra + att du får garanterat plats på Kemi 2 om du får godkänt betyg i Kemi 1 och på liknande sätt: om du får godkänt betyg i Fysik 1a, får du plats på Fysik 2. I annat fall söker du varje kurs på komvux helt separat och du kanske får plats på Kemi 2 men ej på Biologi 2 och då blir du inte behörig inom ett läsår. På så sätt är det fördelaktigare att läsa ett "kurspaket" jämfört med fristående kurser.

    Det där som du skriver om större chanser att komma in på universitetet om man läser ett basår på ett universitet än på komvux - så beror det helt på vilken utbildning på universitetet man vill söka. Några högskolor/universitet ger Platsgaranti på Ingenjörsutbildningar efter sina egna tekniska basår.

    Ingen platsgaranti till läkar- eller tandläkarutbildningen finns idag, i alla fall inte som vi känner till här på Fråga SYV.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej igen Anna! Så menar du att chansen är lika stor att komma in på tandläkarlinjen om man läser ett basår på komvux som det är om man läser på unversitetet? Mvh Sheila
    • Anna : Ja, så kan man säga. Skillnaden är att i fall du har väldigt höga betyg nu (i Examensbeviset från gymnasiet) så kanske du "vinner" på att läsa basåret på högskola för att inte riskera sänka medelvärde/konkurrensvärde i dina betyg, men om du inte har de högsta betygen, har du på Komvux en chans att höja meritvärde i dina betyg (i fall du får betyg som är högre än genomsnittet av de betyg du redan har). Eftersom det ej kan garanteras att du kommer in på komvux eller på basår på högskolan - rekommenderar vi att man söker både och samtidigt. Om det skulle visa sig att du kom in på båda - kan du i så fall välja. Kommer du bara in på ett av dem, då har du inget val, utan får läsa där du kom in.
    • : Okej tack så mycket men hur funkar det med yrkeshögskolan då och att läsa ett naturvetenskapligt basår där?
    • Julia : Man kan inte läsa Naturvetenskapligt basår på yrkeshögskola. Man kan läsa yrkesutbildning på yrkeshögskola.
    Läs alla kommentarer