Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,
    du får gärna se info på gymnasieguiden.se/program/IM/preparand.
    Som regel, får man läsa endast de grundskolekurser som man ej fick godkända betyg i; ej de kurser i vilka man har E betyg eller högre från grundskolan.
    Under preparand-året söker man till gymnasiet på samma sätt som elever som går i åk9 gör, dvs lägger in sina val under val- eller under omvalsperioden och konkurrerar om plats på gymnasiet till nästkommande höst.

    Hälsningar
    Mikael SYV