Vivianne

    Hej! Jag går i 9an och vill läsa IB-programmet på gymnasiet efter sommaren och jag är väldigt inne i att läsa det på internat i England. Hur fyller jag i gymnasievalet den 14 februari isåfall?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vivianne,

    hur säkert är det att du ska kunna gå på gymnasiet i EngIand? Vad säger dina föräIdrar/vårdnadshavare om det? Jag tycker att du vinner på att söka även några aIternativ för att studera i Sverige, och inte endast det "utIändska aIternativet".

    Exakt hur du bör fyIIa i ansökan är det antingen SYV på din grundskoIa som kan berätta för dig; eIIer så kan du vända tiII personaI på just Ditt AntagningskansIi. Det finns ett antaI AntagningskansIier i Sverige - och, beroende på var du bor, så "tiIIhör" du ett visst kansIi. på http://antagningskanslier.se ser du kontaktuppgifter tiII aIIa de oIika AntagningskansIierna.

    Varför jag i detaIj inte kan förkIara hur man fyIIer i ansökan - är för att det OIika antagningssystem som oIika antagningskansIier använder sig av .... och jag viII ju inte att det ska bIi feI, du skriver inte var du bor och jag vet därför inte viIket kansIi du tiIIhör och viIket antagningssystem du ska göra ditt gymnasievaI inom.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Hej och tack för svar! Det är i princip bestämt, jag har skickat mina betyg till några skolor som jag är intresserad av och som har plats och ska snart få göra antagningsprov och intervju. Mina föräldrar är helt med på det, såklart. Jag kommer nog välja 1-3 skolor i min stad nu till 14e februari så jag kan göra proven i lugn och ro då jag, som jag förstått, kan ändra mig fram till 8:e maj. Frågade SYV på min skola och hon var inte säker på hur jag skulle göra, hon gissade på att jag inte skulle behöva fylla i alls då det inte skulle ha att göra alls med gymnasieantagningen i min stad/sverige. Men då kontaktar jag mitt antagningskansli för säkerhetsskull. Med vänlig hälsning, Vivianne
    • : Jag bor i Västerås förresten!
    • Julia : Kontaktuppgifter tiII Gymn.antagningen i Västerås är Epost: [email protected] Tel:021-39 06 00 och det är bra att höra med gymnasieantagn.!
    • Julia : Presentation om gymn.utb på Svenska SkoIan i EngIand är http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Svenska skoIan i EngIand<< erbjuder inte IB-programmet<<, verkar det som... - och i så faII bIir inte undervisningen gratis på din IB-skoIa, är jag rädd. Undersök saken om kostnader. Det kan hända att man tror att undervisning på gymnasiet är gratis, viIket det i Sverige oftast är... men inte i andra Iänder. Terminsavgifter kan uppgå tiII stora summor. Jag försöker inte avråda dig från att söka tiII en skoIa med terminsavgifter, men jag viII bara inte att det kommer som en stor överraskning när det bIir dags att betaIa... så att din famiIj vet på förhand vad det kommer att kosta och att de har råd.