Melina
    Hej!
    Jag undrar vad man max kan få ut i meritpoäng efter gymnasiet?
    Tippar på att jag till höst då jag börjar gymnasiet hamnar på Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning samhällsvetenskap där man läser moderna språk i två år som obligatoriska kurser vilket för mig kommer att innebära att jag läser franska steg 3 och 4 i gymnasiet då jag läst franska under högstadiet och gick ut grundskolan med ett B i slutbetyg just i det ämnet som jag vill fortsätta läsa. Hamnar jag på den skolan jag valt som första plats i mitt gymnasieval (vilket jag tippar på att jag gör då jag har lite mer än 105 poäng mer i slutbetyg jämfört med skolans antagnings gräns vid det preliminära valet) så kommer jag att läsa engelska 7 som programfördjupning som skolan valt. Kommer jag alltså in på mitt förstahandsval kommer jag att ha läst franska steg 3 och 4 samt engelska 7 efter mina tre år där. Jag undrar om det skulle räcka för att få full pott i meritpoäng eller behöver jag lägga till något ämne i mina indviduella val i 3an för att kunna ta ut fulla meritpoäng?
    Jag vet att skolan uttryckligen garanterat oss samsam elever att vi kan välja matematik 3B som indviduellt val och att tidigare samsam elever kunnat välja franska 5 eller matematik 4 som indviduellt val och skulle kunna välja bland dessa kurser för att få fulla meritpoäng.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helin,

    för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 samt Engelska 7 får man 2.5 i merit som är maximalt antal. Matematik 3 kan vara bra att läsa för att det finns utibldningar som kräver godkänt betyg i matte 3, t.ex om man vill läsa till Fastighetsmäklare, Optiker eller Högskoleingenjör.

    Franska 5 kan du läsa om du vill bli ännu duktigare i det språket. Men man kan inte få fler än 2,5 i merit, därför att det är max.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tycker att det på gymnasieguiden.se finns en mycket bra sammaställning av reglerna kring meritpoäng, och här>>> får du en direkt länk. läs gärna där och sedan om ngt. är oklart, kan du höra av dig igen.

    Bästa hälsningar och trevlig sommar!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare