Wilma
    Jag går andra året på gymnasiet och har en hel del frånvaro på grund av psykisk ohälsa. Har precis fått diagnosen ADD med släng av bipolaritet som gör att jag har väldigt svårt att handskas med känslor, mina lärare och mentorer vet om detta.
    Tycker det är väldigt tungt att gå till skolan varje dag så hade tänkt söka till folkhögskola via distans istället som börjar nästa år. Tills dess vet jag inte om jag ska söka ett jobb och hoppa av gymnasiet fram tills folkhögskolan börjar eller om jag borde sjukskriva mig istället. Då undrar jag, kan en kurator eller skolsköterska sjukskriva mig? På ca 2 månader? Har ingen regelbunden kontakt med min psykolog som gör det väldigt svårt att få kontakt och väntelistan är lång, vilket gör att det kommer ta alldeles för lång tid för mig att bli sjukskriven om det går via psykolog. Undrar också om studiebidraget kommer även om man är sjukskriven? Då jag i så fall fortfarande går kvar, men inte är närvarande med giltig frånvaro.

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Wilma,

    sjuksköterskor och kuratorer får inte sjukskriva.

    Om Psykolog får sjukskriva på egen hand eller endast i samarbete med läkaren, är jag osäker på... undersöker detta och återkommer.

    Läkare får sjukskriva om hen finner att det finns grund för sjukskrivning.
    Sjuksköterska på din skola bör kunna förmedla kontakt till skolläraren, och läkaren kan sjukskriva.

    Återkommer med info om någon annan är Läkare får sjukskriva i Sverige!

    Hörs!

    SYV

    Om sjukskrivning intyg finns, har du rätt att behålla studiehjälpen och du samtidigt som du är sjuksriven, är inskriven på någon utbildning.

    Daniel SYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från Sveriges psykologförbund som lyder:

      " Enligt regler som gäller försäkringskassan (Socialförsäkringsbalken) så är huvudregeln att det är läkare som sjukskriver, eller rättare sagt intygar om arbetsoförmåga till försäkringskassan. Det är på gång viss försöksverksamhet i Västra Götaland att psykologer i vissa fall ska kunna sjukskriva. "

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi ställde en fråga om vilka yrkeskategorier som i Sverige får sjukskriva och fick följande svar, var god läs nedan:

    "Det finns inte någon närmare reglering i Socialstyrelsens föreskrifter kring vilka yrkeskategorier inom hälso- och sjukvården som får utfärda ett sjukintyg. Verksamhetschefen/den arbetsledande chefen ska fördela icke reglerade arbetsuppgifter till personal med tillräcklig yrkeserfarenhet och rätt kompetens.

    I SOSFS 2005:29 finns bestämmelser om utfärdande av intyg inom hälso- och sjukvården m.m. som vårdgivare har att förhålla sig till. SOSFS 2005:29 finns tillgänglig på Socialstyrelsens webbplats, via länken: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2005-29

    Du behöver även stämma av din fråga med Försäkringskassan.

    Med vänlig hälsning,
    Upplysningstjänsten

    Socialstyrelsen".