Anton
    Hej!
    Jag har läst upp mina betyg på komvux och gjort prövningar på mitt gamla gymnasium. Jag har läst från betygsnitt 8,80 och nu har jag 20,60 med meritpoäng. Min största önskan är att komma in på läkarutbildningen och jag måste bara in där för jag vill så gärna. Mina betyg räcker inte i dagsläget att komma in på utbildningen. Jag ska också göra hp. Min fråga är kan jag komma in på alternativt urval med mina betyg på något sätt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    Alternativt urval>> är det varje högskola/universitet som bestämmer över själva.

    För det första så bestämmer högskola/universitetet om de över huvudet taget ska ha alternativt urval. De flesta bestämmer att inte ha det för att det är mycket jobb med det.

    För det andra att det krävs nästan alltid att man har ett giltigt resultat av högskoleprovet för att kunna ansöka om att delta i det alternativa urvalet.

    Som det var förra och förrförra året, så tog Karolinska Institutet ut till Alternativt urval>> med HP resultat från 1.3 och högre... de som inte gjort HP eller hade lägre än 1,3 på HP, kunde inte delta i det alternativa urvalet. Sedan är det också mycket subjektivt - vem som väljs ut: motivation är en viktig faktor, att man kan påvisa att man är mycket motiverad. Vilka andra faktorer som det tas hänsyn till är det varje högskola/universitet som bestämmer själva. Du måste vända dig med den frågan till det lärosäte där du vill läsa till läkare.

    Läs också gärna här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte