Andreas
    Vart får man reda på vilka doktorstjänster som erbjuds och eventuella krav på dessa? Kan man öka sina chanser att få doktorstjänster och isåfall hur? Vad är det dom letar efter i en doktorand? Funderar på att plugga teknisk fysik med inriktning fusion på CTH och sedan doktorera på ITER i Frankrike, är det en vettig väg att gå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Andreas,

    om du vill doktorera på doktorera på ITER i Frankrike, då känns det logiskt att höra med just ITER i Frankrike - var, hur och när man kan se vilka doktorstjänster de "släpper ut" och vilka krav som kommer att ställas på dem som söker.

    I Sverige måste man ha utbildning på avancerad nivå /normallt sett måste man ha läst på högskolenivå i minst fem år på heltid med godkända resultat/ innan man kan söka och få en doktorandtjänst. Jag kan tänka mig att liknande krav ställer de även i Frankrike, men det är mycket bättre att fråga just där du vill söka en sådan tjänst. Kan vara lite för tidigt att planera i detalj än, då villkor och krav kan förändras. Det är ju hur som helst några år till, innan du kan bli antagen till en doktorandtjänst.

    ang. studier i Sverige - så är du intresserad av CHT´s utb. i teknisk fysik och "Chalmers" är en mycket bra högskoIa, som är känd för att ge utbildning med mycket hög kvalité.

    Det rådet jag kan ge dig är att söka flera alternativ till högskola. Att du söker fler alternativ (som andra-, tredje, fjärde och så vidare...handsval) påverkar inte dina chanser att komma in på ditt första /högst prioriterade/ val. Givetvis ska man inte söka en utbildning som man inte kan tänka sig att acceptera en plats på, men om du kan även tänka dig andra utbildningar än teknisk fysik på Chalmers, sök dem också.

    • : Tänker mig att söka doktorandtjänst är ungefär som att söka ett jobb och undrar därmed om det finns något liknande arbetsförmedlingen fast för doktorstjänster. Förstår också att det är långt kvar men undrade om det fanns något jag kan göra nu för att öka möjligheten att doktorera exempelvis kurser liknande meritpoängskurser i gymnasiet men antar då att det är specifikt för tjänsten. Tack så mycket för svar
    • Anna : Det är varje universitet som själv utlyser sina doktorandtjänster och de ställer de också "specifikationskraven" själva. Normalt sett, är det tidigare studieresultat och speciellt studieresultat på Avancerad nivå, dvs år 4 och 5 på högskolan som är viktigaste. Tema för examinationsarbete kan också vara viktig /så att det ligger "i linje" med det som universitetet söker just nu/. Om du redan som student lyckas publicera någon artikel i en vetenskaplig tidskrift - det är en stor merit, när du sedan söker en doktorandtjänst. Men det finns inte oss veterligen någon speciell förmedling för doktorandtjänster. Om du hittar info som motsäger det vi svarade till dig, var god berätta det för oss. Lycka till! :)