Edward
    Hej,

    jag skulle vilja höja mina betyg i några ämnen genom att göra prövningar och inte kurser pga heltidsjobb. Jag bor i Stockholms kommun och vill pröva upp mer än 5 ämnen, detta är inte möjligt då anordnare som Jensen och Hermods i Stockholm endast erbjuder fasta datum för några få prövningar per år (vad jag har hittat i alla fall). Det jag vill göra är att kunna maila en kommun och ansöka om att kunna göra en prövning mer flexibelt de datumen som jag har möjlighet att göra det. Är detta möjligt? Vilka behöver jag kontakta för detta? Behöver jag något intyg elr tillstånd från min hemkommun för att kunna göra detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej  Edward,

    vi känner inte till att prövningar erbjuds "på distans", utan endast "på plats". Det är nu-för-tiden svårt att över huvudet taget hitta möjlighet att göra prövningar: många vill pröva och de som erbjuder prövningar försöker undvika att erbjuda prövningar /detta bl a på grund att man "går back" minst tusen kronor på varje prövning: saken är den att det är 500 kr avgift för prövnignen som man får ta ut, men det kostar mycket mer att anordna en prövning: lärarlöner, administration mm. och på det sätter går man "back" 1000 kr. för varje prövning man erbjuder; det är alltså dyrt för dem som erbjuder prövningar, därför försöker de på olika sätt begränsa och "undvika" att erbjuda prövningar... tyvärr!

    Vi beklagar att det ser ut på det sättet, och vi har påtalat det i olika sammanhang - bl a till jurister på Skolverket.

    Som det är nu så ska man vara glad om man över huvudet taget hittar någonstans att kunna anmäla sig till en prövning i de kurser som man vill göra prövningar i. Det går inte att vara kräsen och kräva att de rätta datumen för prövningar erbjuds.

    Det som gäller är att du anpassar dig till de datumen som du kan göra prövningar på. Ta semester; ta ledigt utan ersättning - från ditt jobb... eller ta ledigt "på flex"... prata med din chef, förklara att du behöver vara ledig vissa dagar. Det är mitt bästa råd till dig.

    Det är faktist så illa att tusentals människor kan över huvudet taget inge hitta någonstans där de kan anmäla sig till prövningar i rätt kurs.
    Du vill kunna välja datum för prövning. Jag förstår dig, men säger att så som situationen är idag, så är det "lux" som inte finns... tyvärr.

    Att göra prövningar "på distans" kan man inte. Prövning består av Skriftlig del /på plats/ och sedan träffa lärare /också det på plats/ och svara på frågor /som baseras på de svar som du lämnade på den skriftliga delen/. Man bör alltså åka till prövningsstället minst 2 ggr. och tar det "på plats" och på de dagar och tider som prövningsstället erbjuder.

    Att du jobbar och inte vill missa jobbet ... det förstår jag. Men kan inte göra ngt åt det. Du får helt enket välja - antingen prioriterar du jobbet eller så försöker du bli ledig för att göra prövningar. "I värsta fall" kan du anmäla dig sjuk den dagen du behöver göra prövning och missa jobbet "pga sjukdom"... det är inte ngt. råd jag vill ge dig, men vet inte vad jag ska svara annars... för så illa är det i dagens läge.

    Vänligen och med förhoppning av att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    Julia SYV