matilda
    Jag vet inte om jag förstått andra sidor rätt men jag vill försäkra mig så jag inte bara tror att det är hopplöst. Jag har långt ifrån tillräckliga betyg för juristlinjen, och jag satsar just nu på högskoleprovet. Men jag skulle vilja höja mina betyg och inte hoppas på ett bra resultat en gång i halvåret så att jag får börja plugga det jag vill någon gång. Problemet är att när jag räknade ut min poäng av mina betyg inser jag att alla måste höjas till nästan A för att komma in jämfört med antagningsstatistiken. Och enda informationen jag hittar är att jag då måste göra en omprövning, 500kr, per kurs. Och det är väl ungefär 30 kurser hela gymnasiet (gick samhällsvetenskap) alltså totalt 15000kr för omprövningarna, och det garanterar ju inte mig högsta betyg för det, tänk om jag höjer mig men inte tillräckligt och måste göra fler omprövningar, det blir ju väldigt dyrt. Så min fråga är helt enkelt: är omprövning den enda chansen för drömutbildningen?
    För känns lättare att läsa om kurserna nästan. Billigare om inte annat, men det verkade ju inte vara ett alternativ när man har slutbetyg. Så himla tacksam för svar!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda!

    För att ge dig rätt svar måste jag veta alldeles Säkert om du har Examensbevis eller om du har Slutbetyg. Om du gick ut gymnasiet 2013, borde du ha fått ett Slutbetyg. Om du gick ut gymnasiet 2014 eller senare, borde du ha fått Examensbevis.

    Enligt din ålder, 20 år, är det mycket svårt att gissa... för att du kanske fyIIer 21 år inom mycket kort... och i så fall är det inte omöjligt att du gick ut gymnasiet 2013 och fick ett Slutbetyg.

    Svara på frågan - vilken typ av utbildningsdokument du har.

    Men oavsett det, så finns det ännu en ingång till Juristutbildningen - via Utvidgad Juridisk introkurs>>, som har platsgaranti.

    Och du får också gärna kika på andra yrken som har många "juridiska insIag", dvs man arbetar med juridiska frågor, i alla fall på sätt och vis, men då är man ändå inte jurist, men kanske fastnar du för ngt. annat yrke: t.ex kika gärna på yrken ParaIegaI>>, KriminoIog>>, UpphandIare>> och Utredare>>.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag tog studenten förra sommaren, 2015 så antar att jag har examensbevis, hur funkar det då? För även om det kanske tar längre tid att plugga om (om det går) så känns det lättare än att göra dom där proven för varje kurs. Och väldigt dyrt. :(
    • Anna : Se om du har Examensbevis eller Stuiebevis. för om du har Studiebevis - behöriver du komplettera på komvux för Examensbevis. Det är olika regler för olika typer av utb.dokument. Se vad för Rubrik/överskrift det är på det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår att du tycker det är dyrt med 500 kr. per prövning, men den faktiska kostnaden att anordnina en prövning ligger faktiskt på 3 ggr mer pengar, dvs de som anordningar prövning betalar ca 1500 kr. för lärarlön och andra utgifter. T.ex prövningsenheten ligger 1000 kr. "minus" i budgeten för varje prövning som de anordnar.

    Så priset man betalar för prövningar är kraftigt subventionerat. Skulle man betala vad det faktiskt kostar, skulle prövningsavgift ligga på ca 2000 kr. per prövning.

    Vi på Fråga SYV tror därför att prövningsavgift kommer att höjas. Det är ohålIbart när de som anordnar prövningar ska betala "ur egen ficka" för varje prövning.

    Med det sagt, går vi vidare till hur du kan komma in på din drömutbildning.

    Det är inte förbjudet att söka kurser på komvux att läsa. Sök. Du kanske har tur och kommer in.

    Gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Sök också även möjlighet att delta i Alternativ antagning>>.

    Det är varje högskola/universitet som inför varje antagning själva beslutar om de ska ha AU /alternativt urval/ eller inte. Jag ser att du redan har fått tips om Utvidgad juridisk introkurs.

    Andra tips som jag har är att se om du kanske kan hitta ett annat yrke som du kan bli intresserad av. Du hittar tusentals yrkespresentationer på www.framtid.se

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA