Irina
    Hej! Jag har 2350 poäng för att få ett slutbetyg. Jag läste de första gymnasiekurserna på Hässelby gymnasium; då läste jag ett speciellt program för invandrare. Jag läste 3 gymnasiekurser och några grundskolans kurser. När jag avslutade mina studier fick jag ett samlatbetygsdokument+omdöme, det fanns inte rektorns underskrift utan bara lärarens. Nu läser jag på Komvux, ett halv år sedan diskuterade jag denna situation med studievägledare som bad mig att visa ett officiellt betyg. Skolan är nedlagd och jag kan inte vända mig till stadsarkivet eftersom jag saknade personnummer. Jag bad min studievägledare att ta bort dessa poäng och läsa dem istället på Komvux eftersom jag visste att jag inte kan visa detta betyg! Rektorn och min handlägare sa att dessa betyg är okej och de räknar betygen utan ett offciellt betyg. Nu vill jag få mitt slutbetyg och studievägledarna vägrar ge mig den utan ett offciellt betyg. Jag skickar de en kopia på mitt samtal med de, där de själva godkänner det. Men de vägrar lyssna på mig. Den rektor som lovade mig att godkänna mina betyg är föräldraledig. Den nya rektorn vill inte blanda sig i denna situation. Jag mår illa och känner mig lurad. Jag har alla sparade e-mail både från rektorn och min handläggare. Jag undrar om jag kan göra något i denna situation? Kan jag anmäla min skola någonstans eller göra något åt det? Jag känner mig heöt lurad, mina studievägledare ignorer mig och vill inte hjälpa till.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Irina,

    om du uppfyller kraven för att få ett Slutbetyg, då borde du kunna få det, tycker jag och jag ska försöka hjälpa dig, förklara vad som gäller och var och hur du kan få hjälp.

    Grundregler för att få ett Slutbetyg från gymnasiet är att det är endast gymnasiala kurser som få ingå. Betyg i Matematik A, Svenska A och B, Engelska A, Samhällkunskap A, Religionskunskap A och Naturkunskap A måste ingå. Och totalt måste det vara minst 2350 gymnasiala poäng.

    Om du uppfyller de kraven, om du fick alla de betygen på gymnasial nivå, borde du kunna få ut ett Slutbetyg från gymnasiet.

    Ang. avsaknad av personnummer, om du fick gå gymnasiala kurser, fick du göra det undet "något nummer", ofta är det TF-nummer som ersätter personnummer för dem som ej har ngt. personnummer eller personer som lever med skyddad identitet.

    Jag undrar om du fick Betyg i handen när du avslutade dina kurser förut? Om inte, eller om du inte kan hitta de betygen nu, borde du kunna få ut Kopior på de betygen. Betygen försvinner inte. Någonstans finns dem ju. Det är ditt ansvar att få fram dem. Studievägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd nu, kan ev hjälpa till men de är inte skyldiga att göra efterforskningar ang. vad du läste och när och vilka betyg du fick.

    Det är jättetråkigt att du befinner dig i den situationen, som du beskriver. Jag råder dig be att få träffa kurator på komvux. Kurator brukar vara behjälplig när det gäller betyg för personer som saknar personnummer eller har skyddad identitet och deras personnummer, adress och andra personliga uppgifter är hemliga. Kurator har sekretess och du kan lita på att hen inte för info vidare, om inte du ger ditt samtycke.

    Om du vill berätta för oss vilka betyg du fick (i viIka kurser) och på vilken skola (skolans namn) och när - kan vi försöka få fram var de betygen finns idag. Vi kan inte lova att vi lyckas med det, men vi kan försöka.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Vi håller tummarna för att det löser sig snabbt och bra!

    L. :)

    Liselotte