Alexander
    Hejsan,

    Jag har studerat en period på ett amerikanskt universitet men behövde av olika anledningar sluta studera där. Jag hann samla ihop 73 credits innan jag lämnade landet.

    Jag har nu försökt hitta en lösning på hur jag kan slutföra den här utbildningen på bästa sätt men lyckas ej hitta en bra lösning. Jag jobbar heltid för tillfället så jag söker helst något på distans eller kvällskurser.

    Har ni några tips på hur jag kan göra? Behöver jag ansöka till ett program på ett svenskt universitet och köra om hela programmet igen? Hoppas inte...

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander, om du kommer in på ett program på en svensk högskola eller universitet, kan du ansöka om "tillgodoräknande" - så ska utbildningsansvariga titta på din tidigare utbildning och kan svara om du kan hoppa över en del av programmet.
    I annat fall så har du en extra "punkt" på din CV - att du har 73 credits som du har avklarat. Det är alltid bra att i sin CV ha mer utbildning att uppge.

    De utbildningar som du i Sverige kan söka på högskolenivå kan du hitta på www.studera.nu och på yrkeshögskolenivå - på www.yhguiden.se

    Tyvärr utbildningar i olika länder inte så där jättemycket "kompatibla" med varandra... men du kan fråga på högskolor/universitet om du skulle ev kunna ta in dina 73 credits in i kandidatexamen, om du läser fristående kurser som du sedan samlar ihop till kandidatexamen. Det är upp till varje högskola/universitet att bestämma om de låter dig ta in dina utländska "cerdits" in i en svensk kandidatexamen.

    Bästa hälsningar

    ANNA