Hej Sergie,

    "ljudingenjör" är inte en skyddad yrkestitel och man kan därför med diverse olika utbildningar kalla sig för ljudingenjör.

    Det är inte otänkbart att man kan ha endast gymnasial utbildning från ex. Teknikprogrammet>> och få direkt efter gymnasiet anställning som "ljudingenjör". Det är inte förbjudet att kalla sig själv eller någon annan för det, om man så önskar.

    Tekniken utvecklas också ganska snabbt; och de metoder och arbetsuppgifter som en "ljudingenjör" ska ha om några år, kanske idag ännu inte finns. Vi vet kanske ännu inte namnen på de yrken som man som "ljudingenjör" kan arbeta inom om exempelvis 5 år.

    Ett råd till den som vill bli "ljudingenjör" är att läsa på Teknikprogrammet>> och mot slutet av gymnasiet bestämma sig om man vill läsa på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola, eller om man vill söka jobb direkt efter gymnasiet.

    Se också info om yrken "Trampare" >> och Ljudtekniker>>.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    ANNA