Ellen
    Hej! Jag har några fråga angående att utbilda sig till lärare. Jag läste precis på lärarförbundets hemsida att man kan sätta ihop en "egen" lärarutbildning, om man läst akademiska kurser tidigare och sedan lägga till 90 poäng pedagogik, men det står också att varje fall prövas individuellt, vilket gör mig väldigt osäker.
    Det står också att man behöver 120 lästa poäng för att kunna komplettera med pedagogik 90 p. Men det blir ju totalt 210 poäng? Räcker det för att bli lärare? En "vanlig" lärarutbildning är väl ca 300 poäng?
    Och kan man i förväg få veta om en kurs/vissa kurser kommer godkännas för att tillgodoräkna sig till lärarutbildningen? Jag funderar på att läsa en kurs på Linneuniversitetet som heter "Allmän kurs Spanska" 30 p som ges i Barcelona. Om jag läser den, och en eller några fler spanskakurser på helfart, tror ni jag kommer kunna tillgodoräkna mig dessa? Och hur är det med distanskurser på tex spanska på helfart? Kan man tillgodoräkna sig dem med?
    Jag tänker att det vore tråkigt om jag läste t.ex. kursen i Barcelona och sen ett par distanskurser med fortsättning i svårare grad spanska, men sen inte fick tillgodoräkna mig dessa i en eventuell lärarutbildning och istället var tvungen att läsa om samma ämne. Vad tror ni?
    En sista fråga - jag funderar alltså på att bli ämneslärare för gymnasiet i Engelska och spanska. Men jag läser just nu på juristprogrammet och har snart läst klart min 3:e termin. Går dessa 3 kurser jag hittils läst att eventuellt tillgodoräkna sig (utöver att jag vill plugga engelska och spanska)? Skulle jag alltså kunna bli lärare i Spanska, Engelska och juridik för gymnasiet?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Måste samråda med en sakkunnig. Återkommer. Men du kan än så länge försöka få kontakt med en studievägledare på Lärarhögskolan där du planerar ta din examen och ställa dina frågor. Sen jämför vi svar du får och det som jag kan forska fram...;)

    • Mikael : Har nu fått svar att det är Iite "specieIIt" med behörighet för gymnasieIärare i Juridik. Du behöver Iärarexamen OCH 90 högdkoIepoäng inom Juridik, och på så sätt borde SkoIverket kunna utfärda Iärariegitimation för dig som "behörig gymnasielärare i juridik". Du ansöker alltså om Utökad Iegitimation, utöver de ämnen som sedan innan ingår i din lärarexamen.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är bra att du tog reda på att man kan bli Iärare även genom att först läsa ett antal poäng inom sina blivande undervisningsämnen och sedan KPU, kompIetterande pedagogisk utbildning (som är 90 hp, 3 terminer på heltid).

    Det kan nu i "Iärarbrist-tider" uppstå olika nya alternativ, t.ex Göteborgs Universitet erbjuder även "alternativ KPU" på 125% med studier under sommaren.

    Läs gärna på den här sidan - där vi förkIarar om Vägar till lärarexamen.

    Se också på Studera.nu> där man kan se vilka högskolor/universitet som har examninationsrätt i olika ämnen. Tyvärr kan inte jag se att någon högskola/universitet har examinationsrätt i Juridik. Och då kan man fråga sig - hur blir man behörig lärare i Juridik?

    Enligt den info som finns på Studera.nu - så ser det ut som att man inte kan bli behörig lärare i juridik, eftersom ingen högskola har examinationsrätt i det ämnen!

    Vi ska under nästa vecka försöka få svar på frågan om hur det är tänkt ... hur kan man bli behörig lärare i Juridik. Och i fall vi hittar en högskola eIIer ett universitet som har eller kommer inom kort att få examinationsrätt i Juridik, då ska man sedan vända sig till Studievägledare på Lärarutbildninge på det lärosätet och be om förklaring ang. viIka studier i juridik som de erkänner som tillräckliga inför KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Ang. lärare i språk på gymnasiet - så ska man ha minst 90 högskoIepoäng i det aktueIIa språket och det är studier som man bedriver när man redan vid ansökan til högskoIa har godkänt betyg i Moderna språk3, dvs det är högre studier, inte från nybörjarnivå. Om en viss högskola kan erkänna studier utomlands inom de poängen som krävs för att kvaIificera sig till KPU, är det endast just den högskola som kan svara på. Detta pga den så kalLade  "akademiska friheten" som lärosätena i Sverige åtnjuter: varje lärosäte kan (inom vissa ramar) bestämma ganska mycket själva Iokalt. Det är därför svårt att med större säkerhet uttala sig i de frågor som du ställer i din fråga. :)

    Jag har också ett förslag att du funderar över i fall du vill söka jobb som lärare redan nu - innan du blir behörig lärare. Varför då? Jo, för att som obehörig men verksam lärare, kan du komma med i ngt projekt där du får hjälp att bli behörig i dina undervisningsämnen. Exempel på projektet är "Lärarlyftet". Det finns även andra projekt och kommer säkert starta ännu fler. Är man med i projektet, kan man ibland delvis bedriva studier på sin arbetstid med lön eller jobba på deltid och studera på deltid. Det blir hur som helst ekonomiskt fördelaktigt för dig, då du slipper studieskulder. Annars så tänker jag på att Studiemedel kommer inte att räcka för dig. Som max kan man få studiemedel i 12 terminer för studier på eftergymnasial nivå. Om du nu har utnyttat 3 terminer, då har du max 9 terminer kvar. Som gymnasielärare behöver du 4 terminersstudier i ditt första språk, 3 terminers studier i ditt andra språk + 3 terminer KPU; det är 10 terminer... och kanske behöver du också komplettera inom Juridiken... även om du har avklarat 3 terminer inom juristprogrammet ... hur som helst så kan det på slutet uppstå "ekonomiska bekymmer" då CSN säger Nej till mer Studiemedel - och hur ska man i så fall försörja sig under studietiden?

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    P.S - läs också gärna svar på en 1,5 år gammal fråga här>>, som jag tycker ändå har viss reIevans till din nuvarande fråga.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ViII man bIi behörig Iärare i jurdik på gymnasiet bör man skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik, och sedan ansöka om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.237218!/Skolverket%20-%20Tabell%20%C3%B6ver%20po%C3%A4nggr%C3%A4nser%20f%C3%B6r%20kompletterande%20beh%C3%B6righet.pdf se även RiktIinjer (beslut från 16 dec 2015).

    Vänigen

    JuIia SYV