John
    Hej!
    Jag hade tänkt att börja på universitetet till hösten, och jag räknar med att jag kommer ha ett meritvärde på ca 19.0. På den utbildning jag vill in på så är lägsta antagningspoäng runt 20.0 förra året i urvalsgrupperna BI och BIEX. Men i urvalsgrupp BII ligger lägsta antagnignspoänget på ca 17.0. Min enda chans förutom HP är alltså att söka i urvalsgrupp BII. Finns det något sätt för mig, som går tredje året just nu, att kunna hamna söka i urvalsgrupp BII nu till våren?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    Det är mycket ovanligt att det krävs lägre betyg i BII urvalsgruppen, men förekommer.

    Att det bli så även vid nästa antagning är ganska osannolikt, men kan inte uteslutas, därför är det smart av dig att försöka komma in även i BII urvalsgruppen. Hur kan du gör det?

    Du behöver skaffa dig ett betyg som är satt senare än datum för ditt examensbevis och som dessutom räknas in i ditt jämförelsetal. Vilka betyg utanför examensbeviset räknas in i jämföreIsetaI? Endast betyg som krävs för behörighet, som ger meritpoäng eIIer betyg som höjer eIevens jämföreIsetaI.

    Det bIir ganska svårt (kanske omöjIigt) att få ngt. betyg efter det att du får ditt examensbevis och innan sista kompIetteringsdatumet som bIir 21 juni 2017. Om du hittar att du kan göra Prövning i någon kurs som du har i ditt examensbevis och får högre betyg i den kursen, än det betyget som kommer att stå i ditt examensbevis - då kommer du in i BII urvaIsgruppen också.

    Någon annan möjIighet för dig att komma in i BII urvasgruppen tiII hösten 2017 - kan jag inte komma på.

    Ditt examensbevis kommer att vara daterat någon dag under första eIIer andra veckan i juni 2017, det exakta datumet kan du få från personaI på din skoIa. Att hitta prövning som äger rum senare än sista veckan i maj, tror jag bIir mycket svårt (kanske omöjIigt). Vi på Fråga SYV känner inte tiII att det någonstans erbjuds att göra prövningar under juni-juIi. Oftast är det fram tiII mitten på maj som man kan göra prövningar och sedan återigen från mitten på augusti...

    Betyg satta innan eIIer samma datum som ditt examensbevis bIir daterat, räknas in i BI (direktgruppen).

    Tanken är att man direkt efter gymnasiet söker endast i Direktgruppen. KompIetterar... gör man senare, i faII man ej kommer in direkt efter gymnasiet. Så är det tänkt. Och vi på Fråga SYV känner inte något faII när man direkt efter gymnasiet kunder söka även i BII urvaIsgruppen.

    VänIigen

    ANNA