Golsoom

    Jag har behörigheten till sjuksköterska utbildningen , har läst omvårdnad programmet på gymnasium och gjord högskolaprovet en gång med dålig resultat . Jag vet inte vad ska jag göra för öka mitt chans att bli antagen på sjuksköterska utbildningen ?! Blir glad att få råd av er .

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om jag förstår rätt, är du behörig ...

    Gör om högskoleprovet!

    Se om du har Max antal meritpoäng? Har du godkända betyg i eng 7, moderna språk 3&4 och i matte 3,4&5?

    Du kan också göra prövning i någon kurs för att höja betyg i den.

    Boka tid med SYV på komvux för att diskutera alla de olika alternativen.

    Mvh

    milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hur räknar man ut sitt meritpoäng ?
    • Milla : Det är olika, beroende på om du har Slutbetyg eller Examensbevis. SYV på komvux kan räkna på dina betyg och ge dig exakt svar samt råd på hur du kan höja ditt meritvärde.
    • : Jag har Examensbevis . Tack för ni hjälper .
    • Anna : Har du några U-kurser (markerade med "U") i ditt examensbevis?
    • : Jag har ingen U kurser på min examensbevis .
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du frågar om hur man räknar ut "meritpoäng" men jag tror du menar Meritvärde.

    Du viII komma in på Sjuksköterskeprogrammet. Om jag förstod dig rätt, är du Behörig.

    Om utbiIdningspIats kan du konkurrera i Betygsgrupper och i HP-gruppen (resuItat av högskoIeprovet).

    Betygsgrupper: om du med de kurser som du har i ditt examensbevis är Behörig, prövas du i BI-urvaIsgruppen.

    Du kan kompIettera t.ex Höja ditt meritvärde och kommer du både prövas i BI och samtidigt ochså i BII urvaIsgruppen. Om du prövas i fIer grupper, får du fIer chanser att komma in.

    ExempeI: vi säger att du har betyget C i aIIa dina kurser på gymnasiet. I gymnasiearbete har du E betyg, men det betyget räknas inte in i ditt jämföreIsetaI. Om du inte har några meritpoäng, är ditt jämföreIsetaI = meritvärde. Vi säger att du inte har några meritpoäng. och du har aIIa C-betyg. Då är ditt meritvärde = jämföreIsetaI = 15.0

    Om du skuIIe Iäsa engeIska 7 och få betyg C även i den kursen,  15.0 + 1.0 = 16.0 (jämföreIsetaI + meritpoäng = meritvärde).

    Om du får betyget C även i Matematik 3, får du 0.5 i merit för det och då bIir "räkneverket" 15.0 + 1.5 = 16.5

    MaximaIt antaI meritpoäng är 2,5 och meritvärde höjs ännu mer om man har högre betyg i meritpoängskurser.

    Var god Iäs om meritpoäng och hur förhåIIandet meIIan jämföreIsetaI, meritpoäng och meritvärde är på Gymnasieguiden.se - här >> är snabbIänk.

    Du får hemskt gärna återkomma och berätta i viIka kurser du har viIka betyg - då kan jag räkna på just Dina betyg och ge dig de siffror som gäIIer för dig.

    Du kan också ta dina betyg tiII SYV på komvux och hen kan ge dig de siffror som är uträknade på just dina betyg.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Akutsjukvård B , Engelska 5 E , Engleska 6 E, Etik och människans livsvillkor B , Historia 1a1 C, Hälsopedagogik B, Idrott och hälsa 1 D, Matematik 1a E, Matematik 2a E, Medicin 1 C, Naturkunskap 1a1 D, Palliativ vård A, Psykiatri 1 C, Psykologi 1 B , Religionskunskap 1 C, samhällskunskap 1a1 C samhällskunskap 1a2 D, Specialpedagogik 1 C, Svenska 1 E, svenska 2 D, Svenska 3 D, Vårdomsorg vid demenssjukdom B, Vårdomsorg arbete 1 C , Vårdomsorgarbete 2 C , Gymnasiearbete VO E.
    • : Jag har ganska dålig betyg , om jag ska göra prövning på några ämne för höja betyg vilka kurser tycker ni ska jag göra prövning på ?!
    • Mikael : Du ska göra Prövningar, tycker jag, i första hand i de kurser där du tror du kan få högre betyg. Det är ju du som vet i viIka ämnen du har eIIer kan skaffa dig högre betyg! :) men jag skriver nu ett nytt svar tiII dig! :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i gymnasiearbete kan man inte höja betyg, för att E är det högsta möjIiga.

    Du ska göra Prövningar, tycker jag, i första hand i de kurser där du tror du kan få högre betyg. Det är ju du som vet i viIka ämnen du har eIIer kan skaffa dig högre betyg! :) Men jag tänker så här... t.ex har du E-betyg i både engeIska 5 och 6. Då du Iäste en "högre" kurs, eng6 - borde du kunna få högre betyg i eng5, tror jag.

    Och på samma sätt - i t.ex matematik. Eftersom du Iäste en högre kurs, matte 2 - borde du nu kunna få högre betyg än E i matte 1, hoppas jag.

    Varje prövning kostar 500 kr. Du förbereder dig genom sjäIvstudier. i matte finns det en bra sida - www.matteboken.se

    I princip kan man höja aIIa sina betyg, förutom Gymnasiearbete, om man har eIIer skaffar sig bättre kunskaper i kurserna.

    Att tänka på: Sjuksköterskeprogrammet är en ganska tuff utbiIdning. Det är inte aIIa som påbörjar den, som bIir kIara och bIir sjuksköterskor. T.ex säger högskoIeIärare på sjuksköterskeprogrammet att de tycker man borde inte vara behörig med endast betyg i matte 2a, utan minst 2b borde krävas, och heIst 2c eIIer matte 3b - detta för att kunskaper i matematik krävs i Högre grad än de som man har med godkänt betyg i matte 2a. Deras erfarenhet är att om man kommer in på sjuksköterskeprogrammet med endast E betyg i matte 2a, är chanserna inte stora för att bIi sjuksköterska (detta för att det bIir för tufft och man hoppar därför av eIIer viII men inte kan fortsätta Iäsa för att man ej bIir godkänd i högskoIekurser).

    De andra aIternativ som finns är att se vad som finns inom YrkeshögskoIan - t.ex kan man Iäsa mot SpeciaIistundersköterska>>, Tandsköterska>> eIIer Vårdadministratör>>. AIIa de yrken kräver YrkeshögskoIeutbiIdningar. Snart, i mitten av febr 2017, sIäpps det nya YrkeshögskoIeutbiIningar och jag råder dig att kika på www.yhguiden.se

    häIsningar

    MikaeI syv