Ellen
    Hej, till hösten skulle jag vilja börja plugga (högskola) och har tänkt på det här med att sätta ihop ett eget program. Det jag vill plugga är t.ex: marknadsföring, kommunikation, art direction och styling/en liten kurs inom mode. Kanske att i framtiden jobba som en kombo av flera jobbuppgifter på t.ex en modetidning. Jag vet att det är många olika, men jag tänker att det är just därför jag vill göra mitt eget schema. Vilka kurser skulle du kombinera? Finns det redan något program innehållande många av dem som skulle passa istället? Hur många kurser kan man läsa samtidigt? Kan man läsa kurser i olika städer? Hur gör jag det möjligt att få ett hållbart schema?
    Är verkligen supertacksam för hjälp i denna utbildnings-djungel!
    Ellen

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!

    Så roligt att du är intresserad av olika områden som kommunikation, marknadsföring, mode och styling!

    Du vill i framtiden kunna jobba på en Modetidning, och jag råder dig att läsa om yrke Moderedaktör (där också Modeassistent nämns i texten). Här >> kommer du direkt in på den yrkesbeskrivningen.

    Att sätta ihop den egna utbildningen har sina för- och nackdelar... Fördelen är att du får läsa det du vill (kurs för kurs). Nackdelar är flera: du för söka kurs för kurs och det finns inga garantier på att du kommer in på nästa kurs... att läsa flera deltidskurser på dagtid - kan innebära att schemat krockar. Efter det att du läste alla de olika kurserna, kan det bli svårt att påvisa för arbetsgivare vad du kan. Detta pga arbetsgivare är mer vara vid att man har läst ett visst program och inte enstacka kurser, men jag vill inte avråda dig från att läsa fristående kurser. Jag vill bara förklara vilka svårigheterna är.

    Du frågar om man får läsa i olika städer och ja, det får man, men tänk på de praktiska detaljerna - du ska antingen resa mellan de städerna eller så måste en av kurserna vara på distans. När du söker "distans" tänk på att ibland finns det Distans med obligatoriska träffar. Om vad som kan menas med "distans" kan du läsa här >>

    Man kan bli antagen till max 45 hp (högskolepoäng) per termin - då läser man 150% av studietakt. På heltid läser man 30 hp per termin. På halvtid läser man 15 hp per termin. Det är möjligt att läsa ett program på heltid + fristående kurser på upp till halvtid och på så sätt "både äta kakan och ha den kvar" :), dvs man läser ett program - och får garanterat plats att läsa nästa termin (om man klarar kurser under föregående terminen, så klart) men man vid sidan av även profilerar sig inom det man är mest intresserad av.

    Det kan vara påfrestande att läsa på mer än heltid. Man får ej mer pengar från CSN om man läser på mer än heltid (Studiemedel är det max för heltidsstudier). Många studerande på högskolor och yrkeshögskolor arbetar extra vid sidan av sina studier. Om man läser på mer än heltid, finns det knappt tid för att arbeta extra. Det får man också tänka på och ta ställning till. Det är olika vad man vill, orkar och behöver göra.

    Jag vill också tipsa dig om www.yhguiden.se - där du hittar alla Yrkeshögskoleutbildningar. Det är också möjligt att läsa på högskola och yrkeshögskola samtidigt. Det är praktiskt möjigt om båda utbildningar är på deltid eller på distans eller om en av utbildnignarna är på distans.

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar - Reklam&marknadsföring, Online marknadsförare, Kulturkommunikatör.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv