Pia
    Hur eller vad behöver jag komplettera för att kunna studera specialpedagogik på distans?
    Jag har ej lärarbehörighet utan har undersköterska/mental gymnasieutbildning. Samt yrkeserfarenhet sedan -94 inom omsorgen, LSS
    Har Svenska A och B, samt Matte A från kompletterande vuxenutbildning.
    100 gymnasiepoäng specialpedagogik steg 2.
    Jag vill utbilda mig till att bli metodhandledare mot personalgrupper som jobbar under LSS.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pia!

    Det är arbetsgivaren som bestämmer vilken utbildning som är lämplig för Metodhandledare inom LSS. Vår erfarenhet är att det är för det mesta personer med Socionomutbildningen som får de arbetsuppgifter.

    För att bli Socionom>>, läser man på högskola/universitet i 3,5 år på heltid. Utbildning till Socionom på distans finns på högskolan i Gävle, se info här>>

    Du skriver att du vill läsa Specialpedagogik, men då blir du Speciallärare>> eller Specialpedagog>> och båda är påbyggnadsutbildningar efter Lärarutbildningen. Man måste, alltså, först få lärarexamen och kan sedan söka till Speciallärarprogrammet.

    Inom yrkeshögskola finns det utbildningar till Stödpedagog>> men frågan är om arbetsgivaren bedömer det tillräckligt att ha ettårigt YH-utbildning (ett år på heltid eller två år på halvtid), när de flesta metodhandledare inom LSS har högskoleutbildning Socionom, som är på 3,5 år på heltid. Ihop med din långa arbetslivserfarenhet, kan det vara tillräckligt men det är enbart arbetsgivaren som kan svara på den frågan.

    Du får välja att rikta in dig på YH, Stödpedagog eller på att söka till högskola och bli Socionom eller prata med din arbetsgivare eller med några andra arbetsgivare och fråga vad för utbildning de vill att du skaffar dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv