Olivia

    Hur kan man gå tillväga om man vill bli trädgårdsarkitekt (studier)? Om man inte har någon tidigare utbildning inom trädgård. Var börjar man?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    du får gärna läsa på yrkespresentationen - Trädgårdsarkitekt>> och frågan är om du kan/viII betala själv för utbildningen. Om inte - så är det på yrkeshögskolor<<<, komvux, folkhögskolor och högskolor som du får kika i första hand - då där kostnadsfria utbildningar finns.

    Det finns inte några strikta regler för vem som får kalla sig för trädgårdsarkitekt. Man kan vara självlärd och genom sina kontakter och om man visar att man är duktig - få jobba som trädgårdsarkitekt. Vill man starta eget, bestämmer man själv vad man behöver för utbildning för att attragera betalande kunder.

    se på den här sidan <<<vilka Yrkeshögskoleutbildningar som redan har beviljade starter inom område "trädgård" - men snart kommer nya yh komma upp och vi får hoppas att även några nya yh inom område Trädgård kommer att dyka upp. Se gärna på www.yhguiden.se i mitten av februari.

    Om du kan tänka dig läsa 3 år på högskolenivå, så finns det kandidatprogram på Göteborgs universitet - se info här<<<

    Även Landskapsarkitekt<< kan arbeta som Trädgårdsarkitekt - och utbildning till landskapsarkitekt finns på Sveriges Lantbruks universitet - så info här<<