Sina
    Hej.
    Jag är en 17 årig som ska snart börja med andra året på gymnasium. Med målet att komma in i ett Universitiet i England på Computer Science krävs det att har höga betyg i engelska och många andra ämne.
    Mina betyg i första året var inte så hemskt men jag vill att höja dem efter gymnasium ändå för att komma in på det universitiet jag är intresserad av.
    På ett sätt kan man göra prövning i komvux men jag vill att göra det i England.
    Jag har hört att man kan göra sådant genom någonting som heter A-levels.

    Min första fråga är vad är A-levels? Är det något som komvux?

    Hur kan man komma in på sådant? Vad krävs det?

    Hur mycket kostar det?

    Tips???

    MvH Sina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sina,
    vi har tyvärr inte någon egen expert på studier utomlands /det finns många olika länder och hundratusentals olika utbildningar - det skulle krävas enorna resurser för att kunna ha personal som skulle hålla sig á jour ang. alla dem... det är praktiskt sett, omöjligt för oss här på Fråga syv, när vi är bara några få personer.../.
    Jag tipsade dig om en sida i min kommentar till din fråga; där finns det relevant info.
    Kika också på ucas.com/further-education/thinking-about-university.

    Var du kan få hjälp på att få svar på de frågorna du ställer?
    Svårt att säga... men testa med SYV på din egen skola; försök också få reda på om din kommun har en Internationell SYV - kontakta utbildningsförvaltningen och fråga. SYV-ar som jobbar på IB-programmen brukar ofta vara insatta om utbildnigsmöjligheter på högre nivå i de engelskspråkiga länder, men deras uppgift är att "ta hand om" elever på IB-programmet; de borde ha kunskap, men inte säkert de vill dela med sig (lägga tid på att förklara för någon som inte är deras elev och med det inte är deras ansvar). Du kan ex. testa skicka din fråga till SYV på några kommunala skolor som erbjuder IB-programmet, det internationella gymnasieprogrammet, ex. på Åva-gymnasium; Problemet är, som sagt, är att SYV på en gymnasieskola är inte skyldig att svara på frågor från elever som inte går på hans/hennes skola & SYV-ar som inte jobbar på IB-programmen kan oftast för lite om utbildningar utomlands... Jag önskar att situationen skulle vara annorlunda.
    Länktips: Lista på alla skolor som erbjuder IB-programmen i Sverige + på svenska gymnasieskolor utomlands.