Sasha
    Hejsan! Jag har läst grundlärarprogrammet F-3 i 2 av 4 år (dvs 120 hp) på Örebro universitet. Jag slutade dock 2014 då jag först blev sjuk och sedan fick mycket jobb. Jag ansökte inte om sabbatsår heller. Nu 2016 när jag flyttat till Nykvarn, Stockholms kommun, skulle jag vilja återuppta mina studier. Min fråga blir...går det ens? Eller måste jag börja om från början? Jag skulle också eventuellt ändra riktning till fritidshem. Går det? eller måste jag börja om? Jag har inte för avsikt att fortsätta studera i Örebro utan på ett universitet nära mig exempelvis Stockholms universitet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sasha!

    Om du har ett antal godkända kurser inom grundlärarprogrammet, borde du kunna tillgodoräkna dig de kurserna.

    Om du vill läsa på ett annat program, tror jag du bör söka till det nya programmet "på ett vanligt sätt" och sedan när du är inne, får besked Antagen, ansöker du om "tillgodoräknande" och kan hoppa över de kurser som är identiska eller mycket lika de kurser som ingår i ditt nya program. Så brukar det vara.

    Enskilda högskolor/universitet har ganska stora befogenheter i att fatta egna beslut. Du kan alltid ansöka om dispens och undantag. Om det blir beviljat, vet man inte på förhand, men du kan ansöka.

    Jag skulle i ditt ställe kontakta Studievägledare på den institutionen där du önskar läsa och be att få boka tid för ett personligt samtal. Jag skulle då ta med mig alla mina tidigare betyg och ta en diskussion med Studievägledaren om vad som är möjligt.

    Info om Grundlärarprogrammet på Stockholms Universitet finns här >> och kontaktuppgifter till Studievägledare finner du på den här sidan - jag tycker att du vinner mycket på att ha ett personligt möte med en Studievägledare, där du visar upp alla dina tidigare betyg och diskuterar olika alternativa lösningar.

    Du kan också kika på yrkeshögskola - om du hittar ngt intressant där, t.ex utbildningar som leder till att man kan jobba som stödpedagog, behandlingspedagog, integrationspedagog eller vägledare vid funktionshinder - kanske kan vara av intresse för dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : tack så mycket :)
    • Anna : Vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina vänner & bekanta om vår sida.