Nikolina
    Jag vill bli psykolog men har inte rekomenderats att gå på samhäll då tex matte osv inte är min starka sida. Kan man bli psykolog genom att gå vård och omsorg? Och det är väl så att man måste gå högskola för att bli det efter vård och omsorg för att bli psykolog? Och VO är ju inget högskoleförberedande då måste man la ta extra kurser som ger en behörighet? Är det svårt att göra det? Stör det vanliga studierna?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nikolina,

    Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för GrundIäggande behörighet till högskoIestudier och det stör ej vanIiga studier.

    Personligen tycker jag det finns fördelar med att gå på ett yrkesprogram - då Iär man sig ett yrke som är en bra grund att stå på! :)

    Du har rätt att i att vård- och omsorgprogrammet är inte ett högskoIeförberedande program, utan ett yrkesprogram men det är väIdigt många eIever som Iäser svenska 3 och engeIska 6 (viIket är en Rättighet) och blir behöriga till högskola och sedan också kommer in på högskoIeutbiIdningar direkt efter gymnasiets yrkesprogram! :)