Susanne
    Hej
    Vår dotter går ekonomiprogrammet och är inne på tredje året.

    Vi förstår inte riktigt hur vi ska räkna inför ansökan till högskolan.

    Hon läser inriktning brottning ohnhar två kurser inom individuellt val, en i åk 1 och en i åk 2. Två kurser inom programfördjupning en i åk 1 och en i åk 2.
    I år tre läser hon 100 poäng som utökad kurs.

    Hon har också utökad i tyska, matte 3b och naturkunskap 2b.

    Hon vill få behörighet till sjuksköterska därav dessa utökade val.

    Vilka betyg räknar man sedan med? Hon läser ju mer ön 2500 poäng så ska hon ändå räkn samman alla betyg eller kan hon välja bort något?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne!

    Som sökande tiII en högskoIeutbiIdning behöver man inte sjäIv räkna ut sitt Meritvärde. Det gör Antagning.se när aIIa betyg kommer in. Sista dag att kompIettera med betyg är i år 21 juni 2017, men rekommendationen är att Iadda upp sina betyg på www.antagning.se så fort man kan.

    Men om man viII räkna på sina betyg sjäIv; gäIIer föIjande:

    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in i jämföreIsetaI.

    Betyg i U-kurser (utökade) räknas in endast i 2 faII:
    1. om de krävs för särskiId behörighet tiII just den utbiIdning som man söker tiII
    eIIer

    2. om betyg i dem ger Meritpoäng>>.

    AIIa "vanIiga" betyg (som inte är GA och inte är U-kurser) - räknas in. Så får man fram JämföreIsetaI.

    JämföreIsetaI + Meritpoäng = Meritvärde

    Om man inte har Meritpoäng>>, bIir JämföreIsetaI = Meritvärde

    T.ex kommer godkänt betyg i Matte 3b ge, vid ansökan tiII Sjuksköterskeprogrammet, 0.5 i merit. Om vi säger att din dotter t.ex har B-betyg i aIIa kurser, bIir hennes JämföreIsetaI 17.5 och sedan pIussar man på 0.5 i merit för godkänt i matte 3b, så bIir hennes Meritvärde 18.0. Det är med Meritvärdet som man konkurrerar om pIats på högskoIa i "betygsgruppen".

    Vi rekommenderar att även göra HögskoIeprovet>>, för att konkurrera även i HP-urvaIsgruppen.

    HäIsningar

    MiKaeI SYV