Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aia,

    Grundutbildning till läkare i Sverige är på 5,5 år (11 terminer). Sedan måste man bli AT-läkare>> i minst 18 månader* för att få ut legitimationen. I Sverige är läkaryrket ett av de Legitimationsyrken>>> (man är alltså tvungen att uppfylla kraven och få legitimation från Socialstyrelsen).

    Då har det gått 7 år (minst) studier på eftergymnasial nivå. Sedan kan man börja specialisera sig - om man vill. Annars kan man jobba som allmänläkare.

    Specialistutbildning är på 5 år på heltid, men många läkare väljer arbeta halvtid och vidareutbilda sig på halttid - på så sätt tar det 10 år innan man blir specialistläkare.

    VänIigen

    Julia SYV
    P.S: *Ofta är man AT-läkare i mer än 18 månader. Det är ganska vanligt att det tar 2 år att fullfölja en AT-tjänst.