Josefin
    Hej! Hur många gymnasiepoäng är det dom räknar snittvärdet på vid antagning? Är det 2500 poäng? Jag läste ett yrkesprogram (naturbruksprogrammet 2007-2010) på 2550p och ska komplettera med Matematik B nu under hösten. Har ungefär hälften G och Hälften VG. Är det helt kört för mig att komma in på universitetet? När jag försöker räkna ut mina poäng ser de inte så ljust ut :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    det går inte ge generellt svar på Hur många poäng som räknas in. För att det beror på...

    Jag gissar på att du har ett Slutbetyg. Alla de kurser som ingår i ditt slutbetyg räknas, som regel, i i ditt jämförelsetal. Sedan räknas också i Matematik 2 betyg, in i ditt jämförelsetal.

    Matematik B går inte längre att läsa, utan du kommer att läsa eller göra prövning i Matematik 2a eller 2b eller 2c. Det betyget kommer också att räknas in i ditt jämförelsetal.

    Sedan kan du få max 2,5 MERITPOÄNG, som Plussas till ditt Jämförelsetal. Om du har ungefär hälften G och hälften VG så ligger ditt jämförelsetal på ca 12,5. Om du får max i merit, som är 2,5 - blir ditt meritvärde 15.0 i så fall. Det är med 15.0 du kommer att konkurrera om plats på utbildningen.

    Det är olika antagningsgränsen till olika högskoleubildningar och ändras också från termin till termin. om det står tomma/lediga platser på utbildningen, kommer alla behöriga sökande in.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej! Men dom som tex läser natur på gymnasiet, har dom alltid störst chans att komma in på universitet/högskola? Eller räknas det lika för dom med poängen? För dom läser väl oxå visst många gymnasiepoäng?
    • Anna : Men "natur" tror jag du menar Naturvetenskapsprogrammet (annars kan man mena Naturbruksprogrammet). Jag kan inte hålla med att de som läser Naturvet.programmet skulle ha störst chans att komma in på universitet/högskola. Alla kurser, förutom gymnasiearbete, som ingår i Examensbevis räknas in i jämförelsetal. För U-kurser, utökade, finns det särskilda regler. Reglerna gäller för elever på alla gymnasieprogram. Innehåll i programmen är olika. Särskild behörighet till eftergymnasiala utbildningar är också olika. Det hela är rätt komplicerat. Om du nu har ett Slutbetyg från gymnasiet, men i det saknas kurser som du behöver för behörighet - måste de Komplettera. Som obehörig kan du inte komma in på högskola.