Linnea
    Hej, om man får E på alla kurser, och två F. Hur mycket blir det i merit?
    Tex alla A blir 20.0 p.
    • : Är det F i 2 st. 100-poängskurser eller i 2 st. 50-poängskurser eller en 100p.kurs och en 50 p.kurs?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea,

    om man har alla E-betyg, blir Jämförelsetal 10.0.

    Om man har några F-betyg, blir jämförelsetalet lägre... ex. om man har F betyg i 2 st. 100poängskurser, blir jämförelsetal ca 9.2.
    Om man har F-betyg i 2 st. 50poängskurser och resten E-betyg, blir jämförelsetalet ca 9.6.

    Hoppas jag har nu svarat på din fråga!

    Bästa hälsningar

    Peter syv

    Du frågar om "merit"... men jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du vill få svar på?
    Meritpoäng är extrapoäng - som man får för godkända betyg i moderna språk 3, 4 och engelska 7 samt för högre kurser i matematik. Läs gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Om du vill söka till högskola - så är det med sitt MERITVÄRDE som man konkurrerar. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoängen; det är inte alla som har Meritpoäng>>. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetalet = Meritvärdet.

    Har du eller kommer du att ha godkända betyg i moderna språk 3 och/eller 4 eller i engelska 7 eller i högre kurser i matematik? högre än matte 1 i alla fall? och vilken utbilnding på högskolenivå vill du söka?