Linnéa
    Jag går mitt andra år på estet musik och har haft ett väldigt dåligt år vilket har påverkat mina studier och nu är jag rädd för att behöva gå om. Hur många poäng krävs det egentligen för att få gå upp till nästa år och har ni något tips på vad jag kan göra för att få ett godkänt betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linneá! Du har rätt att fortsätta till åk3, även om du inte får godkända betyg i åk2. Sedan tar du de betyg du får (troligtvis får du i så fall Studiebevis) och tar dem till komvux. På komvux kan du sedan komplettera upp till examensbevis.

    Det är inte säkert du får gå om ett år - även om du t.ex velat det. Det är rektors beslut att bevilja dig gå om, det är inte din rättighet.

    Du frågar efter tips på hur du har göra för att få ett godkänt betyg?

    Här är våra bästa Tips om Studieteknik>>

    Ännu ett tips till dig är att diskutera din Studieplan med SYV på din skola: t.ex - och det är just bara ett exempel - om du i år får F betyg i matte 2, ta bort i så fall matte 3 från din studieplan nästa år och ersätt med en annan kurs... (jag menar att du inte ska läsa fortsättningskurser som t.ex Samhällskuskap 2, om du får F i Samhällskunskap 1b...). Detta för att du saknar tillräckliga förkunskaper och risken är stor att du får F även i fortsättningskurser.

    Försök göra om din studieplan så att du under åk3 läser så många kurser som du "gillar", som du har lättare för och i vilka du därför har bättre möjlighet att få godkända betyg. På så sätt får du fler godkända poäng i ditt Studiebevis och kompletteringstid på komvux blir kortare.

    Det är svårt för mig att säga om du har forutsättningar att klara kraven för gymnasieexamen>> (det är bäst du diskuterar det med SYV på din skola) och du kan kanske "släppa" det, dvs inte ha som mål att få Examensbevis, utan ha som mål att få så många godkända kurser som du kan och så höga betyg i de kurser som du läser...

    Du kan också prata med kurator, berätta om varför du hade ett väldigt dåligt år. Kanske kan kurator motivera för rektor på ditt program varför du skulle få läsa Individuellt anpassat program>> (det är ett untantag). Det är bråttom i så fall! Beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2.

    Börja med att prata med SYV på din skola, är mitt råd och gör det snarast, undersök möjlighet för dig (eller avsaknad av den) att uppnå kraven för gymnasieexamen. Om ni kommer fram till att du kommer inte att kunna uppnå de kraven, kan du ta upp frågan om Individuellt anpassat program, detta för att du ska få läsa de kurser i åk3, som du har bäst förutsättningar att få högre betyg i.

    Du kommer då efter åk3 inte kunna söka till högskola. Du blir inte heller behörig till yrkeshögskola, men YH kan ta in obehöriga (i "fri kvot"). Sedan finns det numera en ny studieform KKU>> där behörighetskraven varierar till olika utbildningar och ofta kan man komma in på arbetsproverna/uppvisningar/auditions.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till!

    ANNA