Louise
    Hej, jag tog studenten detta året och går på komvux nu för att komplettera vissa ämnen. Jag har gått på naturvetenskapsprogrammet och jag fick 1950 poäng totalt. Just nu läser jag matte 2b, naturkunskap 1b och hälsopedagogik och om jag klarar de så får jag 2250 poäng totalt. Ger det behörighet till högskolan? Jag funderar på att resa och plugga i högskolan utomlands så jag behöver nog bara få en grundläggande behörighet och jag har godkänt på de ämnen som krävs för det. Jag pratade med syv här och de sade att jag behöver läsa matte 3 och natur 2 också för att få ut examen. Är det sant?
    Tack för hjälpen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    För examensbevis från Komvux behöver du minst 2400 betygsatta poäng. 150 poäng av dem kan vara betygsatta med F-betyg, men inte vilka kurser som helst. Matte 1, svenska 1, 2 och 3 och Engelska 5 och 6 bör vara godkända.

    Du behöver, alltså minst 2250 godkända poäng. Men betygsatta poäng behöver du minst 2400 (F är också ett betyg).

    En viktig "detalj" är att betyg i idrott och hälsa 1 får tas in i examen från komvux bara fram till årsskiftet. Om du inte hinner få ut ditt examensbevis innan årsskiftet, får du från nästa år inte ta med de 100 poängen som Idrott och hälsa 1 ger. Och du ska i så fall behöva läsa ännu 100 poäng till.

    Att det är just matte 3 och naturkunskap 2 som du behöver läsa, är jag inte så säker på. Ditt examensbevis från komvux måste "påminna om något av gymnasieskolans program". Därför tycker jag att du kan läsa andra kurser, om du inte vill läsa just mattte 3 och natur 2. Om du vill få in betyg i Idrott och hälsa 1 från gymnasiet, försök i så fall hinna få ut ditt examensbevis innan årssiftet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! :)

    Julia SYV