Fatima
    Hej! jag undrar hur många poäng man måste ha för att komma in på denna skola på medborgarplatsen i Stockholm. Jag är särskilt intresserad av inriktningarna ekonomi, juridik och samhällsvetenskap.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,

    så roligt att du har hittat en gymnasieskola som du är mycket intresserad av.

    Thoren business skola vid Medborgarplatsen>> har öppet hus den 27 oktober. Den deltar också på gymnasiemässan i Älvsjön, kommer att finnas i monter nr. C 12:47.

    Angående "poäng som krävs" så är det ingen som vet... för att "poängen" uppstår i efterhand, när antagningen redan är kIar. Man kan givetvis titta på vad som krävdes i år och förra året och året innan, men det behöver inte bIi samma nivå i framtien. "poängen" kan både gå upp och ner.

    Det som är viktigt är att bli Behörig, dvs få godkända betyg i minst 12 grundskolekurser - och bland dem i svenska, engelska, matte, och till Ekonomi och Samhällsvet.programmet även i historia, geografi, religion och samhällskunskap + i fem andra /valfria/ ämnen.

    Är man behörig, deltar man i konkurrensen om utbildningsplats.

    Mitt råd är att du kämpar för att få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt.

    Om du besöker skolans monter på mässan och/eller går på Öppet hus, kan du fråga vad Antagningsgräns blev förra året till de olika program som du är intresserad av.

    Bästa häIsningar

    ANNA :)