Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad jag kan se så gjordes antagning till "optikerprogrammet i Göteborg" (undervisning från Linnéuniversitetet) till hösten 2023 och då låg antagningsgränserna så här:
    BI 17.03
    BII 17.07
    HP 0.85
    BF 4.0.
    Hur högt antagningsgränserna "hamnar" i år vet vi när antagningen är genomförd. Genom att titta på de tidigare antagningsgränserna kan man få "viss fingervisning" men hur det blir framöver vet man inte... man kan ju inte se in i framtiden... :)

    Du kan kika på yrkespresentation Optiker och också på liknande yrken. Skulle det mot förmodan bli så att du inte kommer in på optikerprogrammet, kan du överväga att satsa på ngt annat yrke, t.ex kanske på ngt av yrken som "liknar" yrket optiker; OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt!
    Nedan finner du snabblänkar till yrkespresentationerna:

    Audionom

    Hjälpmedelstekniker

    Oftalmolog

    Optikerassistent

    Ortoptist

    Synrehabiliterare

    Säljare i optikbranschen

    Tandtekniker

    Ögonsjuksköterska

    Inom yrkeshögskola finns utbildningar till Optikerassistent:
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent-helsingborg-distans
    utbildning/folkuniversitetet-uppsala/optikerassistent-ögonhälsa

    Studie- och yrkesvägledare