Hanna
    Jag läser samhällskunskap med samhällsinriktning. Jag har två F för tillfället (går i tvåan) - i matte 1 och historia 1. Dock är jag 100% säker på att jag kommer få F i matte 2 också. Så vi kan säga att jag har 3 F.

    Hur många poäng är det som behövs för att jag ska få ta studenten?
    Räknas 100 poäng från gymnasiearbetet in i de antal poäng man behöver för studenten?
    Måste jag ha godkänt i matte 1 för att få ta studenten?

    Hur många programfördjupningar ska man välja? Ska dom tillsammans bli mellan 300-400 poäng?

    TACK!!!!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustaf,

    det går tyvärr inte få Examensbevis utan godkänt betyg i matte 1. Om du inte får godkänt i matte 1, får du Studiebevis eIIer Studieintyg, och inte EXAMENSBEVIS. Med det bIir du inte behörig tiII högskoIestudier.

    Om du får godkänt i matte 1, kan du i så faII ha F i både matte 2 och i historia 1b - och ändå uppfyIIa kraven för Examensbevis och med det även få GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier.

    Ang. Gymnasiearbete, så måste man ha godkänt betyg i GA. Utan godkänt betyg i GA uppfyIIer man inte kraven för examensbevis. Däremot räknas inte betyget i GA in i JämföreIsetaI /Meritvärde/ men godkänt är man tvunget att ha som en sort "kvaIitetsstämpeI". :)

    Ang. antaI poäng Programfördjupningar: se i ProgrampIanen för SA>> och du ser att inriktningskurser på inriktningen "SamhäIIsvet". utgör 450 p. och det betyder att det är 300 p. Programfördjupande kurser man Iäser på din inriktning.

    HäIsningar

    Peter SYV