Michael

    Hej! Jag läste samhälls på gymnasiet, tog studenten 2012. Läste 2950 poäng och fick IG i 400 poäng. På hur många poäng räknas ens snittbetyg? Får man meritpoäng för moderna språk 2? När jag har räknat med alla poäng får jag det till 11.08 utan merit. på 2400 poäng får jag det till 13.13 och på 2250 poäng till 13.33 utan merit. Betygen jag hade IG i var naturkunskap B, moderna språk 3, svenska C och dansimprovisation och komposition sammanlagt 400 poäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utifrån informationen i din fråga går ej att ge svar.
    Svara på följande frågor: - när du gick ut gymnasiet fick du SLUTBETYG? Hur många poäng ingår det i ditt slutbetyg? Vilka IG-kurser ingår i ditt slutbetyg?
    ***********
    Om du ej fick ett slutbetyg, fick du då ett dokument som heter SAMLAT BETYGSDOKUMENT?
    ***********
    VARFÖR räknar du nu "poäng"? Är det så att du ansökt till någon utbildning? Vilken utbildning i så fall?
    Du kan också ta dina utbildningsdokument till SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Innan man börjar räkna poäng, så måste man utreda om man är behörig till den utbildningen man sökt till eller tänker söka till.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Michael :

      Jag fick ett slutbetyg. I det slutbetyget ingår det 2950 poäng. Betygen jag hade IG i var naturkunskap B, moderna språk 3, svenska C och dansimprovisation och komposition sammanlagt 400 poäng. Hade även IG i matematik b men jag har läst upp på komvux. Jag har nu C i matematik 2b. Jag har sökt till data och systemvetenskap på Stockholms universitet. Jag borde vara behörig, undrar dock om mina snittpoäng kommer vara tillräckliga för att ha en chans att komma in.

    • Milla :

      Hej! Reglerna om hur meritvärde räknas i "ditt fall" står på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/sa-har-raknas-betygen -- hur de reglerna tolkas är upp till de som jobbar med administration kring antagningen; Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde. Vad du eller ngn annan (förutom de som faktiskt jobbar med antagningen) räknar fram kommer inte spela ngn roll. Jag förstår att du är nyfiken på vilket meritvärde du har; men du kommer få svar kring det från antagning.se och det är den siffran som du kommer konkurrera med. Även antagningsgränserna ändras (flyttas upp och ner); så även om du t.ex genom egna uträkningar får fram rätt meritvärde som sedan bekräftas även av antagning.se så vet ju ändå ingen om du kommer att komma in eller inte (för att man vet på förhand inte hur högt antagningsgränserna kommer att "hamna"). ... När du läser på länken (snabblänk ovan) står det bl a: "Betyg i utökad kurs räknas med om det krävs för behörighet". Jag vet inte vilka betyg som i ditt slutbetyg är "utökade". Och det är viktigt att veta. Du får också gärna kika på information på den här sidan: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde -- och den här sidan: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/meritpoang