Hej Salma,
    olika kommuner - komvux i kommunen eller prövningsenheten - kan skapa sina lokala regler. Vi har frågat Skolverket om begränsning i antal prövningar och fick svar att det är "inte reglerat", det står alltså inte i några styrdokument att antal prövningar per person eller per termin får eller inte får begränsas. På så sätt (eftersom inte finns några regler kring just den frågan) så kan olika "aktörer" t.ex en kommun sätta upp sina lokala regler. Det är oklart om det skulle hålla juridiskt om någon skulle försöka driva klagomål mot att antal prövningar begränsas. I praktiken så är det så att
    - gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i två fall (det är reglerat): om eleven fick F i kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde genomföras;
    - och de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett var de bor eller i vilken kommun de är folkbokförda, och då gör folk så att de anmäler sig till några prövningar i den kommunen där de bor och till några till i kringliggande kommuner eller ibland reser t o m ganska långt för att genomföra prövningar. Det är enklare att anmäla sig i olika kommuner, tycker nog de flesta, än att försöka klaga på att antal prövningar i en viss kommun är begränsat.
    Begränsningar införs inte av en "illvilja" eller för att  medvetet försvåra för folk, utan på grund av lärarbrist, brist på resurser (det tar tid att administrera kring prövningar också) + att det är mycket dyrt för de som erbjuder prövningar; prövningsavgift på 500kr täcker inte alls de faktiska kostnader som uppstår: i lärarlöner och administration kring prövningar.  Vidare är det också så att ibland anmäler sig en och samma person till många prövningar under kort tid och sedan har inte tid och ork att förbereda sig och resultatet blir inte alls bra: hen som genomför prövningar blir besviken för att hen fick sämre betyg (eller samma betyg) som hen redan hade sedan innan. Så, vi rekommenderar att inte "ta sig vatten över huvudet" utan uppskatta tidsåtgång och sin kapacitet för att förbereda sig ordentligt inför varje prövning. Det lönar sig mycket sällan att bara chansa ("det får bära eller brista"...) och hoppas att man får högre betyg än man redan har (ofta har man redan godkänt betyg i samma kurs i vilken man prövar). Det är inte så ofta man prövar i kurser som man ej tidigare har läst, men det händer - det är inte förbjudet att göra prövningar i kurser som man inte har läst.
    Jag hoppas jag svarade på din fråga och förklarade på ett sätt som blir till hjälp för dig.
    Du får annars själv kontakta skolverket - tel.nr 08-52733200 (jag tror du får ungefär samma svar som jag ger dig nu även från skolverket).
    Bästa hälsningar och lycka till med prövningar!