Linnea
    Hej, om man går på gymnasium som lärling, hur många timmar på en dag kan man max praktisera på en arbetsplats? är det typ en regel på hur många timmar man måste praktisera? Jag går första året men praktiserar 9 timmar... Är det ens okej? Är 15 år.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    9 timmar effektiv praktiktid om dagen låter mycket.

    Jag undrar om du räknar in lunch och raster? För att det är Effektiv arbetstid som är 8 timmar/dag om man arbetar heltid. Lunchrast och andra raster räknas inte in i arbetstid.

    Som Läring läser man Yrkeskurser på arbetsplatsen. Det är i alla fall tanken att det ska vara på det viset. Du är inte på en arbetsplats varje dag och arbetar/praktiserar 9 timmar + lunch och raster? Så hoppas jag inte är fallet.

    Här>> kan du läsa om vad det innebär att Läsa som Lärling.

    Jag ska höra mig för och återkommer!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hej igen,

    nu har jag pratat med en expert på Skolverket och fick svar att det inte står ngt. specieIIt om gymnasieeIever som är under 16 år, eIIer 18 år - vad det gäller "Arbetsplatsförlagd Lärande", dvs praktik.

    Det som står kan du sjäIv läsa i Gymnasieförordningen, kapitel 4, 12§: bläddra ner på den här sidan>>

    och i praktiken är det så att skoIa (dvs Rektor) bestämmer hur timmarna är förlagda - om det är hela dagar eller halva dagar, eller enskiIda timmar, utspridda på oIika dagar - och det är inte något speciellt sagt om gymnasieelevernas ålder.

    Om du tycker att du viII gå på praktik kortare dagar, prata med personaI på din skoIa och se om de kan göra en förändring - just för dig eller för hela din kIass.

    Hoppas det löser sig för din del!

    Hälsningar

    MikaeI SYV