fredrik
    hejsan, har en kompis som skulle vilja utbilda sig till veterinär, men som inte vill ta lån för det. så jag undrar hur mycket kostar det att utbilda sig till veterinär?
    • : Är kompis svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige? I så fall är utbildning kostnadsfri. Är hen medborgare i ett annat land än Sverige kan det bero på... M
    • : Undrar också om kompisen kan svenska och kan läsa utb på svenska ? Eller menar du kanske en svensk person som vill läsa till veterinär utomlands? I så Fall är det säkert olika priser i olika länder .,.
    • Mikael : Bra synpunkter, Gäst! Det är viktigt att ha info om vem personen är som vill läsa.
    • : Personen i fråga är 25 år och svensk medborgare och är svensk, finns det nån utbildning som är gratis? Och var hittar man den sånafall? Tacksam för svar
    • Anna : För svenska medborgare är utbildning till veterinär gratis - den finns på SLU, Sveriges landbruks universitet, här är utbildningens hemsida: http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/veterinar/
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Enligt info på www.slu.se kostar vetetinärutbildning 430000SEK och första delbetalning är 130000 SEK, för mer info se SLU hemsida>>>

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    utbildning till Veterinär är gratis för svenska medborgare och för personer som har PUT, permanent uppehållstillstånd i Sverige. Här är utbildningens egen hemsida>>

    och om yrket Veterinär kan man läsa bl a på www.framtid.se - snabblänk är här>>

    Jag är inte helt säker men gissar på att du kanske menar att hen som vill utbilda sig till Veterinär inte vill ta Lån från CSN /lånedel av studiemedel/. Om det är det du menar, då är svar att det är helt frivilligt att låna pengar hos CSN. Man kan ta Bidragsdel och helt slippa ta lånedel av studiemedel. Dock är det svårt att överleva på endast lånedelen, därför att man får lite över 3000 kr./månad i bidrag och endast under de veckorna som man läser, inte under lov. Om man ska betala hyra och köpa böcker och mat - så räcker inte bidragsdelen. Hur man ska försörja sig under studietiden är det studerande själv som får bestämma. Studerande får låna pengar hos CSN eller låta bli. Låter man bli - får man ordna sin försörjning hur man själv vill: genom hjälp från sin familj eller genom att man arbetar samtidigt som man studerar, eller så jobbar man först och sparar pengar och studerar sen och lever av sina sparade pengar.

    Bästa hälsningar

    ANNA