EM

    hej jag går ekonomi år1 och undrar vilka betyg jag behöver för att klara det och komma in på högskola

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej EM, du bör göra ditt bästa i varje kurs du läser och få så höga betyg du kan få.
    På högskola/universitet finns väldigt många olika utbildningar som har olika behörighetskrav och olika antagningsgränser; och både behörighetskraven och antagningsgränserna ändras också... så det som gäller idag - blir förändrad om några månader, till nästa antagningstillfälle... därför går det inte att svara på frågan hur höga betyg som kommer att krävas när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Som sagt, gör ditt bästa i varje kurs du läser - detta både för att skaffa dig så mycket kunskap du kan och för att få så höga betyg som möjligt.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Men om man får E-D i de flesta kan man komma in i något då?
    • Anna : Förutom högskola finns även yrkeshögskola och andra utbildningar, ex kan man på folkhögskola läsa för att bli https://www.framtid.se/yrke/fritidsledare - och på högskolan kan tomma platser stå på t.ex Lärarutbildningar; finns det lediga/tomma platser, tas alla behöriga in - även om de endast har alla E betyg.