Matilda
    Godkväll!
    Detta är egentligen en irrelevant fråga, men jag kom att tänka på det och blev nyfiken; vad ligger studiebidraget (universitet/högskola) på? Alltså endast bidraget och inte inberäknat med lån. Jag har fått höra att det är ca 3000, men på CSN:s hemsida står det någonstans kring 1-2000? Är det det som är bidragsdelen, och faktan med 3k är inklusive maxlån/månad? Jag blev förvirrad. Att man däremot får sitt forna barnbidrag som studiebidrag under gymnasietiden (alltså 1050+ kr) är jag klar på. Men hur är det på de högre nivåerna, utan diverse olika tillägg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej MatiIda,

    på högskoIenivå kan man Iäsa på heItid eIIer på deItid. Man kan också Iäsa på mer än heItid, men man får maximaIt studiemedeI för "heItid", inte mer.

    Om man Iäser på mindre än haIvtid, har man över huvudet taget inte rätt tiII StudiemedeI. Om man har för hög "övrig inkomst" t.ex genom att man jobbar vid sidan av studier, har man inte heIIer rätt tiII StudiemedeI, trots att man studerar.

    Men om man inte har för mycket övrig inkomst och Iäser på heItid, är det idag ca 3 tusen kr. i månaden man får som BidragsdeI. Sedan får man Iåna ca 5 tusen tiII i månaden. Så det bIir sammanIagt ca 8 tusen kr. i månaden under de månader som man studerar. På sommaren när man inte studerar, får man ingenting - så om man inte får någon inkomst (t.ex inte får sommarjobb) då måste man spara pengar så att man har ngt. att "Ieva av" även på sommaren. Du kan Iäsa mer om StudiemedeI på www.csn.se

    Varför jag skriver "circa 3000kr" för att CSN räknar i "veckor" ... dvs summa per "en vecka" och månaderna är inte exakt Iika Iånga - Februari är 4 veckor men andra månader är Iite Iängre 30-31 dagar, dvs 4 veckor och "Iite tiII"... då får man Iite mer under de "Iängre månaderna". :)

    Om man Iäser på haIvtid, har man rätt tiII häIften, dvs ca 1500 kr/månad i bidragsdeI och får också Iåna upp tiII ca 2500 kr/månad.

    vänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte