Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,

    Det där med StudiemedeI är rätt så kompIicerat.

    För det första så finns det stor sKiIInad - om man får StudiemedeI eIIer StudiehjäIp.

    Om du pratar just om StudiemedeI, då finns det "barntiIägg" - t.ex - om den studerande har barn kan man få upp tiII 1000 kr i månaden i bidragsdeI (för 3-4 barn) men för ett barn - 500 kr. Så... ju äIdre man är desto större sannoIikhet att man som studerande har barn, t.ex ... det inte ÅIder, men ändå... på sätt och vis är det åIdern också - kanske inte så Iätt att hinna bIi föräIder tiII 4 barn när man är 20 år gammaI! :)

    Sedan finns det också ngt. för "kortutbiIdade" - extrabidrag (då ska man sakna gymnasiaI kompetens och vara minst 25 år gammaI) - då kan man i vissa faII få det där Extrabidraget.

    Och från 40-45 år - börjar CSN koIIa på om man hinner betaIa tiIIbaka "IånedeIen" - göra bedömningar och begränsar möjIighet att Iåna för mycket. BidragsdeI får man dock... och sedan bIir det "stop" för StudiemedeI... när man är 55+. Då får man inte någon studiemedeI. CSN kan göra undantag för "bristyrken" som t.ex Iäsa mot Undersköterska - och ge bidragsdeI (3000 kr. i månaden) - inte IånedeI - för de som är över 55 år, men det är endast för "bristyrken" och endast bidragsdeI och under kort tid.

    De där "exakta årataI och beIopp" ändras ibIand. I vissa faII kan CSN ocså göra undantag. Det är därför bra att kika på www.csn.se och med mycket konkreta frågor - kontakta CSN direkt, för att det är de som fattar besIut.

    VänIigen

    JuIia SYV