Gustav
    Hej
    Har läst upp till matte 4 på gymnasiet. Om jag skulle plugga matte 5 på komvux, hur påverkar det mitt meritvärde när jag söker universitet/högskola? Adderas betygspoängen + den extra meriten för matte 5 på mitt nuvarende meritvärde eller hamnar jag i en annan urvalsgrupp?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    man kan inte med studier efter gymnasiet försämra sina chanser att komma in på högskola. Matte 5 krävs inte för behörighet till någon utbildning i Sverige, därför antar jag att du redan på gymnasiet blev behörig till den utb på högskola som du vill komma in på.
    I så fall kommer att
    - med det lägre meritvärde, som räknas ut endast på dina gymnasiala betyg (som om du inte läste på komvux) - prövas i BI, direktgruppen;
    och samtidigt kommer du att
    _ med Högre meritvärde, som räknas ut på Alla betyg /gymnasiet + komvux/ - prövas in till samma utbildning även i BII, kompletteringsgruppen.

    Att du får betyg i matte 5 på komvux kan inte sänka ditt meritvärde. Om du får F betyg, kommer inte det att påverka över huvudet taget; Om du får E i matte 5, kommer det bli höjning i ditt meritvärde. Exempel; vi säger att du har alla A-betyg från gymnasiet, men får endast E betyg i Matte 5 på komvux. Med alla A-betyg får du 20.0 i jämförelsetal. E betyg i matte 5 skulle sänka ditt jämförelsetal till ca 19.6 men samtidigt får du 1.0 i merit /om du söker till utbildningen som för behörighet kräver matte 4/. på så sätt blir höjning ca + 0.6 och ditt nya meritvärde blir 20.6 i stället.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA