Veronica
    Behöver man plugga upp alla kurserna (1b/2b/3b) till en utbildning som kräver matte 3c? Eller räcker det med bara 3-kursen?
    Hur ser "upp-pluggningen" ut, är det bara ett litet tillägg eller hela mattekursen? Går det att plugga detta parallellt med gymnasiet? (Går årskurs 3 nu)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du på ditt gymnasieprogram läser matte 3b, behöver jag veta Vilket program du läser på och om du läser Ekonomiprogrammet även behöver uppgift om din Inriktning.

    Om du får betyg i Matte 3b och behöver just 3c kan Du i stället läsa matte 4. Svara vilken utb du går på gymnasiet och vilken utb du vill söka som kräver matte 3c. De kanske accepterar matte 3b.

    • : Jag läser samhällsprogrammet inriktning samhälle (dvs utan den kursen) förutom att gå till skolan o be om utökat program , kan jag läsa det "utökat" nånannanstans?
    • : Räknas mitt snitt på mer än 2500 poäng då? Eller får jag "välja bort" kurser?
    • Milla : Är du säker att du behöver just matte 3c? Oftast spelar det ingen roll om det är 3b eller C ! När du är gymnasieelev kan du bara läsa på din skola. Du kan be läraren att testa dig på matte 3c även om du läser 3b; det är Nästan samma kurs. Man får ej välja bort någon kurs även om man har utökade kurser.