No

    Hej.

    • Jag har betyget A i alla kurser jag läst. Jag har läst:
    - Engelska C (1,0 meritpoäng)
    - Moderna språk steg 3 (0,5 meritpoäng)
    - Matte E (1,0 poäng eller 1,5 poäng?)

    • Jag konkurrerar i BII.

    • Skolan jag funderar på att söka till har (oftast) antagningspoänget 22.3-22.5.

    • Jag ser inte HP som ett alternativ.

    • Jag har slutbetyg utfärdat EFTER 2010. Jag har alltså både betyg i form av den gamla  betygsskalan (Mvg) och den nya betygsskalan (i form av A). Men mestadels av mina betyg är enligt den nya betygsskalan.

    FRÅGA: Är det kört för mig att komma in på läkarlinjen då jag saknar moderna språk 4 och inte har maximalt med meritpoäng ur moderna språkpotten? Vad jag förstått kommer jag bara ha 22.0 i betyg och inte 22.5.

    - Matte E: 0.5p (eftersom D krävs för behörighet)
    - Engelska 7: 1p
    - Moderna Språk 3: 0.5p

    Om beräkningen ovan stämmer så måste alla framtida läkarstudenter läsa moderna språk steg 4 utöver Matte E och Engelska C (förutsatt att antagningspoänget är över 22.01)?

    På en sida står det "Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng" - vilket förrvirrar mi, då detta betyder att jag får 1.0 (en HEL) och inte 0.5 (en HALV) meritpoäng för matte E, då matte D krävs. Men enligt vad som sagts innan så är det en HALV poäng man får per "överliggande" kurs. När jag sökte en kurs som krävde Eng 7 hade jag bara 22.0 det betyg då Eng 6 krävdes för behörighet. Räknas matematiken annorlunda?

    ______

    EDIT: Så två personer med exakt samma betyg i exakt samma kurser kommer värderas olika på deras betyg beroende på om de har ett "slutbetyg" eller "gym.examen"? Varför? Och på vilket vis är detta rättvist?

    • : Om du är 67 år, borde inte du snart gå i pension? :)
    • Anna : Man får i Sverige studera även om man har fyllt 100 år... eller är ännu längre, om man orkar och vill och kommer in på en utbildning. Det finns exempel på att folk går i pension och kommer in på universitetet - de tycker det är roligt att läsa. Så man kan faktiskt gå i pension OCH börja läsa på högskola/universitet. :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej No,

    om du har Slutbetyg utfärdat år 2010 eller senare, då gäller följande regler vad gäller Meritpoäng för Matematik:

    Detta framgår av information på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/

    • : Hej! Kan du utveckla ditt svar så att du svarar på min fråga i helhet? Jag undrade om det var kört för mig att komma in på läkarlinjen då jag saknar moderna språk 4 och inte har maximalt med meritpoäng ur moderna språkpotten? Menar du att meritpoäng beräknas olika beroende på vilket år man utfärdade sitt slutbetyg/gym.examen? Så två personer som har läst exakt likadana kurser och fått exakt likadana betyg kommer ändå ha olika meritvärde/betyg/betygsvärde? Då undrar jag VARFÖR är det såhär och på vilket sätt är detta rättvist?
    • : Kommer jag få meritpoäng för att ha läst kursen Svenska 3 (OMRÅDESBEHÖRIGHET 13). I dokumentet nedan stå det att man kan få 0,25 meritpoäng för "Svenska C". Jag trodde meritpoäng för områdeskurser inte längre var aktuellt och att det var nåt som infördes och sen avvecklades inom nåt år så jag har inte brytt mig om att läsa på gällande detta. Jag tycker det är svårt att veta vad som gäller eftersom jag har läst både enligt det nya och det gamla systemet. https://antagning.se/globalassets/faktablad/omradesbehorigheter_april_2012.pdf
    • Anna : Antagningsgränser kan ändras. De bestäms inte på förhand. Du kan också uppnå max i merit - och uppnå 22.5 i Meritvärde och kommer att prövas med det "uppkompletterade" meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. Det kan också finnas möjlighet att komma in inom AU, alternativt urval, t.ex Karolinska institutet brukar ta in i AU-urvalsgruppen /personlighetstester och intervjuer - PIL/. För att delta måste man ha ett giltigt resultat av högskoleprovet och göra ansökan tidigt, tidigare än den "vanliga ansökningsperioden". Så "kört" är det aldrig. Det kan finnas olika möjligheter. Vi håller tummarna för dig!
    • Anna : Om du söker till utbildningen, kommer Antagning.se räkna ut ditt meritvärde. Antagning.se är mycket noga och vi känner inte till att de har någon gång räknat ut fel meritvärde. Om du laddar upp alla dina betyg, kommer du få ditt meritvärde uträknat av Antagning.se och då vet du vad ditt meritvärde är. Det är ändå Antagning.se som beslutar och deras bedömning gäller. Vad du eller jag räknar fram kommer inte att spela någon roll om Antagning.se räknar på ett annat sätt. HÖGSKOLEPROVET är också en möjlighet att komma in.
    • Anna : Reglerna är krångliga och inte alltid rättvisa. ofta är de rätt så orättvisa, faktiskt. Finns många exempel på att en studerande som ansökte om att få ut sitt Slutbetyg en dag för sent om... kunde få Slutbetyg UTAN BETYG I IDROTT OCH HÄLSA 1, t.ex - och hade hen högt betyg i den kursen, tappade hen mycket i jämförelsetalet; och sedan ändrades reglerna tillbaka efter kort period och man kunde ÅTERIGEN få Idrott 1 i sitt Slutbetyg. Och sedan ändrades de tillbaka - och så kan man nu inte från 1 jan 2017 få in den kursen in i sitt Slutbetyg. Ändringen på den punkten skedde fram-tillbaka flera ggr under hösten 2016. De som fick sina slutbetyg från Komvux under hösten 2016 kan bara pga ändringen i regeln ha skillnad på 0.8 i sina jämförelsetal. Exemplevis om man hade A betyg i Idrott 1 kursen men fick inte ta in den i sitt slutbetyg och var då tvungen att ta en kurs med F betyget för att uppnå antal betygsatta poäng. Skillnaden i jämförelsetal blev - 0.8 /dvs i stället för 20.0 fick man 19.2 på exakt samma betyg/. Och sedan kan man inte upphäva ett Slutbetyg som är påskriven av Rektor, Slutbetyg som utfärdades enligt de "dåvarande reglerna".
    Läs alla kommentarer