Amalia
    Hej! Det är så att jag har ett par frågor, jag vill söka till tandteknikerutbildningen till HT. Men behöver få upp mitt snitt. Jag har eng C som skulle ge mig en merit , och (har även matte B men det behövs för att vara behörig).

    Då jag pratar spanska tänkte jag att jag kunde göra prövningar i moderna språk steg 3 och 4.

    Jag undrar om man får göra prövningar utan förkunskapskrav, då jag inte läst spanska tidigare?

    Har jag då kommit upp i full max meritpoäng efter detta?

    Kan jag plugga något annat ämne jag aldrig läst ex historia A att höja mitt?

    Kan man höja sitt snitt genom att plugga upp sitt betyg i ett ämne man ex fick G i ?

    Det var många frågor men jag är tacksam för svar

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du ställer ett antal frågor och jag ska försöka svara på dem alla:

    Ja, man får göra prövningar utan förkunskapskrav, du behöver inte kunna uppvisa betyg i några kurser för att anmäla dig till en prövning.

    Angående komma upp i max i merit, så måste man vara mycket noga och veta bl a från vilket år ditt Slutbetyg från gymnasiet är. Reglerna har ändrats flera ggr på ganska kort tid. Vad jag tror gäller för dig är att du får 0.5 i merit för vardera EngB oh C och 0.5 för vardera kurs i Moderna språk 3 och 4. Jag gissar på att du skulle behöva göra prövning även i Moderna språk 5 (eller läsa de kurserna på komvux - Moderna språk (spanska) 3, 4 och 5). Fördelen med att läsa kurser är att du slipper belata prövningsavgift 500 kr./per prövning + att du kan t o m få Studiemedel under tiden du läser på Komvux (för det måste man läsa på minst halvtid). Det kan dock bli svårt att få plats på en kurs på Komvux, men du kan försöka - om du vill.

    Du frågar också: "Kan jag plugga något annat ämne jag aldrig läst ex historia A att höja mitt?" - och svar på den frågan är i princip "nej". Så här är det: det finns bara möjlighet att göra Prövningar i de "gamla kurser" som Historia A är (en ny motsvarande kurs heter Historia 1b). Du kan alltså inte läsa den på komvux. Om du gör prövning, då måste du få betyg som höjer "snittet", dvs "bara Godkänt" skulle inte göra någon skillnad. Och om du skulle få MVG i den kursen, då är det "tilläggskomplettering" som höjer väldigt lite, det är alltså inte mödan värt.

    Däremot är svar JA på den här frågan "Kan man höja sitt snitt genom att plugga upp sitt betyg i ett ämne man ex fick G i ?" - för att om du får MVG (genom Prövning för att man ej kan läsa "gamla" kurser längre) i exakt samma kurs (t.ex Svenska B eller Matematik A) och får högre betyg då byts betyget ut mot ett högre betyg när man får fram Jämförelsetal på dina betyg.

    Mitt råd är att du försöker anmäla dig till att läsa Moderna språk (spanska) 3, 4 och 5 på Komvux och att du gör prövningar i några av de kurser som du har i ditt Slutbetyg (och i vilka du tror du kan få högre betyg).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jättetacksam! Jag glömde skriva att jag gick ut gymnasiet 2010, så vad gäller då?
    • : Då jag har engelska B och C. Det borde ge mig 1 meritpoäng? Eller? Då bör jag göra prövning/plugga: Moderna språk 3,4,5. Då är jag alltså uppe i 2,5
    • Milla : Ja, Amalia, utifrån din ålder - så gissade jag att du borde ha fått Slutbetyg från 2010 eller 2011 - och jag skrev mitt svar utifrån det: för dig som fick slutbetyg från 2010 eller senare, gäller det att du får 0.5 i merit för vardera kurs EngB och C och att du får 0.5 i vardera kurs Moderna språk 3,4 och 5. Och du på så sätt kommer upp i max i merit.
    • : Nu måste jag bara säkerhetskolla en sak. Enligt den här sidan på antagning.se för de som gick ut 2010 och fram, står det att man kan få 1,5 av att läsa steg 5. Skulle inte det innebära att jag skulle kunna tenta av steg 5 rakt av? V
    • : https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/
    • : Läser också detta :Om du har ett slutbetyg kan du tillgodoräkna dig meritpoäng för fördjupningskurser i matematik, engelska och moderna språk och även för vissa områdeskurser som är specifika beroende på vilken områdesbehörighet som krävs till det du söker. Kan JAG då som har ett slutbetyg läsa en områdesbehörighetskurs 16/A14 i detta läge,tandteknikerutbildningen, eller går inte det....ö
    • : Ursäkta att jag krånglar till det med mina frågor, men det finns så himla många olika påståenden på antagning.se . En djungel! Min sista fråga är denna, på denna sida, för dig som har slutbetyg från gymnasiet och framåt, står detta : https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf. I den blå rutan står detta som förvirrar mig Gy11/Vux12-kurser "Betyg i moderna språk, engelska och matematik som ingår i slutbetyget eller som du kompletterat med kan ge meritpoäng på samma sätt som betyg enligt äldre system. Om du kompletterat i efterhand kommer betyget inte räknas med i jämförelsetalet. Kurserna ger inte meritpoäng som områdeskurser. " kommer inte jag då ha kompletterat i efterhand?
    • Julia : Jag ska försöka förklara - se mitt svar om en stund. :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Amalia, det är inte så lätt att förstå... och vi har ringt och pratat med experter på Universitets- och högskolerådet kring de förmuleringarna förut också... och fick svar att "det kan kanske skrivas om så att det blir lite tydligare".

    Vad de menar där är att Gy11/Vux12 - kurser det är de som har betygsskala F-A, dvs Svenska 1, 2 och 3 /och inte Svenska A, B och C/. Och att trots att det är "motsvarande kurser" /dvs du blir lika behörig med Naturkunskap 2 som med Naturkunskap B/ så kan man ej få meritpoäng för t.ex. Samhällskunskpa 1b, men det kan man för Samhällskunskap A, dvs för "den gamla kursen" kan man få meritpoäng "för områdeskurs", om det är en av områdeskurserna.

    Se vilka områdeskurser som är "dina områdeskurser". Områdeskurser för områdesbehörighet 16 är det följande kurser:

    Bild och form, fördjupning

    Biologi B

    Biologi breddning

    Etik och livsfrågor

    Fysik B

    Fysik breddning

    Hälsopedagogik

    Kemi B

    Kemi breddning

    Pedagogiskt ledarskap

    Psykologi A

    Samhällskunskap B

    Social omsorg

    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation

    Utveckling, livsvillkor och socialisation

    ...och om du har godkänt betyg i någon av de kurserna i ditt Slutbetyg, så är det jättebra, då kan du få meritpoäng för det! Men om du inte redan har betyg i någon av dem, då är det svårt att få nu - detta pga de "gamla" kurserna innan reformen 2011-12, går ej längre att läsa. Prövning får göras i dem, ja! men bara fram till 30 juni 2016 och sedan upphör möjlighet att göra prövning i dem "gamla" kurser. Det är också svårt att hitta var någonstans som man kan göra prövning i dem. För att frågar man på Komvux, så säger de ofta att det är bara i nya kurser som man kan göra Prövningar "just på vår komvux här"... Komvux hänvisar till en skrivelse där det står att "prövningar får anordnas i de kurser, i vilka undervisning pågår" och undervisning pågår ju inte i de "gamla" kurserna. Undervisning pågår i de nya, motsvarande, kurser, men komvux och Prövningsenheter gör ofta ordagran /bokstavlig/ tolkning och säger att det ej går att pröva i de kurser, i vilka undervisning ej pågår. Och eftersom det inte står ngt. om "motsvarande kurser" - då gör komvux och Prövningsenheterna den tolkning som de tycker är rätt tolkning.

    Pratar man med Universitets- och högskolerådet, så svarar de att det inte står någonting i regelverket om vilken tolkning som bör göras och var och en gör därför den tolkning som de tycker är rätt. UHR säger också att det är beklagligt om folk inte kan utnyttja möjlighet att göra prövning i de "gamla kurser" men de är inget de kan göra någonting åt. UHR kan ej beordna kommunerna att anordna prövningar i några kurser. De känner till problemet och lovade att försöka göra ngt. åt saken. Men troligtvis hinner de inte göra "någonting åt saken" innan det är "helt för sent" för att det är enbart fram till 30 juni 2016 som möjlighet finns till prövningar i gamla kurser.

    Det är, som sagt, inte lätt att hitta något ställe där man kan göra prövning i gamla kurser. Men du får gärna försöka och du får också gärna meddela oss var du hittar den.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del!

    Håller tummarna för dig!

    Julia Syv

    P.S: förtydligande - om du t.ex. har godkänt betyg i Samhällskunskap B (eller en annan kurs som ingår i rätt områdesbehörighet), får du meritpoäng för den. Om du ej har godkänt i den kursen och läser en motsvarande kurs Samhällskunskap 2 eller gör prövning i Samhällskunskap 2, får du inga meritpoäng för den. Du skulle behöva få betyg i just Samhällskusnkap B, men det är svårt att hitta någonstans där man kan göra prövning i gamla kurser och läsa dem får man ej längre.

    Om du är behörig till Tandtekniker utbildningen med de betyg som ingår i ditt Slutbetyg (enbart de betygen, alltså) då prövas du i BI gruppen med endast de betyg som du har i ditt Slutbetyg.

    Om du sedan har "kompletterat" och med de menas att du t.ex. läste upp till högre betyg eller skaffat dig några kurser till, för Meritpoäng t.ex. - då prövas du även i BII gruppen. Du prövas, alltså, i båda urvalsgrupperna samtidigt.

    Om du gör Högskoleprovet, prövas du även i HP-urvalsgruppen också. Du prövas i så fall i 3 olika urvalsgrupper samtidigt och har 3 chanser att komma in.

    Men om du inte i ditt Slutbetyg hade alla kurser som krävs för behörighet till Tandtekniker och du var tvungen att komplettera för behörighet, då prövas du endast i BII gruppen. I HP-gruppen prövas du alltid, om du har giltigt resultat av högskoleprovet.

    Det är många ggr bättre att satsa på att försöka få högre resultat av högskoleprovet genom att träna och göra HP flera ggr, än att läsa upp betyg. Man kan också göra både och samtidigt.

    • : Ok, då klarnar det lite... Däremot är jag ju osäker igen då det står på den här sidan för de som HAR slutbetyg från 2010 : https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ Att Moderna språk 5 ger mig 1,5 meritpoäng. Medan det på denna, också för DE som gick ut 2010 står: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf att 3,4, och 5 ger mig 0,5 meritpoäng var. -Vad gäller?
    • : Ja, alltså det jag menar är att till tandteknikerutbildningen står det "Områdesbehörighet 16/A14" . Jag som gick djurvård på naturbruksprogrammet vilken "grupp" hamnar jag i? Vad jag förstår (Förutsatt att jag får högre än vad jag har nu) kan jag höja mitt snitt genom att göra en prövning i ett ämne jag redan har.
    • Julia : Jag ska nu utöka mitt svar till dig.
    • : Tack, åter igen ni är guld, jag antar att slutpoängen är : vad är det bästa alternativet, för någon som är i samma sits som jag, som har slutbetyg från 2010, för att få upp sina betyg. TACK
    • Julia : Om du är behörig till Tandteknikerutbildningen, gör högskoleprovet! Om du har gjort HP redan, gör en gång till. Se om du kan läsa Moderna språk 3,4 och 5 på komvux, det kan inte skada. När du läser kurserna, lär du dig mer även i svenska /med tanke på alla översättningsövningar/ och på så sätt även förbereder dig bättre till högskoleprovet. De är vad jag skulle ha gjort i din situation. Se även om det finns någon form av Alternativ antagning till den utbildningen dit du vill söka.
    • : Ok! Bra, jag är behörig, och ska göra HP.Och frågan på hur många meritpoäng alla kurser ger är? 1,5 för kurs 5? https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ ELLER : 0,5 för vardera 3,4,5. https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf . Båda är för slutbetyg 2010. "/
    • Julia : Som Universitets och högskolerådet svarar i telefon, så går det bra att ha godkänt betyg i Moderna språk 5 och få 1,5 för godkänt betyg i den kursen.
    • : TACK
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du få gärna tipsa vidare om oss & även gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/ om du vill... och vi tackar för det på förhand! J.
    • : Stämmer inte, måste jag påpeka då jag också varit i kontakt med UHR. Det stämmer endast om du har läst ytterligare ett modern språk till. (Alltså språk 2.) Endast då kan du tillgodoräkna dig språk 5 som 1,5 i meritpoäng.
    • Milla : Till oss sa UHR att du kan tillgodoräkna dig steg2 i ett annat modernt språk (läsa det steget i stället för att läsa eller göra prövning i steg 5 i ditt första moderna språk), det är på så sätt som ett ANNAT modernt språk, modernt språk2 kommer in i bilden. Men det är Antagning.se (som agerar på uppdrag från UHR) som tolkar reglerna och det är de som ska bedöma dina betyg och räkna på dem. Därför tycker jag du ska lyssna på vad UHR säger och agera utifrån den info du fick från UHR, för att det är de som bestämmer.
    Läs alla kommentarer