Ellen
    Hej. Jag vill bli spanska- och engelskalärare genom att sätta ihop mitt egna program och plugga på distans.
    Jag förstår jag att jag måste läsa kurser i olika svårighetsgrad. Men när jag söker på antagning.se blir jag förvirrad, eftersom det inte verkar finnas några enhetliga namn på de olika kursernas svårighetsgrad.

    Vissa använder Spanska A, B, C etc
    andra Spanska 1, 2 mm
    vidare använder några "grundnivå" respektive "avancerad nivå" eller "fortsättningskurs"
    och en fjärde variant är "Spanska 1-30", "Spanska 31-60" osv
    Vissa har i namnet "allmän kurs - grundnivå/avancerad nivå"

    Hur ska jag veta vilka kurser som kommer efter varandra när det gäller att avancera i nivå? Jag gissar att om jag läser en kurs som heter "Spanska A", att jag kan gå vidare med "Spanska 2" på ett annat universitet? Stämmer det?

    Men dem kurser som inte har någon siffra/nummer i namnet förstår jag inte hur man ska ranka kursen? En gissning är att kursen som heter "grundnivå" motsvarar "Spanska 1" (eller någon av varianterna jag skrivit ovan), och "fortsättningskurs" motsvarar "Spanska 2" (eller liknande), men jag blir fortfarande mycket osäker. Kan jag efter att ha läst "grundnivå" + "forsättningsnivå" hoppa vidare till t.ex. "Spanska 3"?

    Och är det någon skillnad om kursen har "allmän kurs" i kursnamnet?

    Den kurs jag vill börja med är på Linneuniversitetet och heter "Allmän kurs - grundnivå". Är det alltså samma sak som Spanska 1/Spanska A/Spanska 1-30 p? Kan jag alltså efter "Allmän kurs - grundnivå" gå vidare men att läsa en kurs som heter t.ex. Spanska 2 på distans på ett annat universitet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,

    ja du... :) Det är inte Iätt att förstå sig på alla de olika kursnamnen. Högskolorna hittar på alla möjliga namn och det blir med det ganska obegripligt.

    Men du har nog kommit på de rätta svaren... vilket framgår från din fråga. :)

    A, B, C - är ett system...

    1, 2, 3 - är ett annat...

    och 1-30 hp är det första terminen, 31-60 hp är andra terminen och 61-90 hp är tredje terminen... för att man läser på heltid 30 högskolepoäng /hp/ per termin och oftast läser man på heltid, dvs man läser 30 hp (högskolepoäng) per termin. Då blir det upp till 30 hp första terminen, sedan samlar man på dem poängen.. upp till 60 hp andra terminen och upp til 90 hp tredje terminen.

    Men jag håller med dig att det skulle vara bättre om man införde ett enhetligt system. Jag tycker du kan skriva dina synpunkter till Universitets- och högskolerådet. Det kommer vi också att göra från vårt håll... så blir vi flera som påtalar samma sak, så kanske det "händer någonting" och systemet förenklas - så att man ska inte behöva gissa sig till vilken är den rätta kursen att söka. :)

    Dock är det så att jag är ganska säker på att i fall man söker feI kurs, får man från Antagning.se svar OBEHÖRIG - t.ex om du som endast har läst 1-30 hp, och söker direkt 60-91 hp - då är du inte behörig, du blir alltså inte antagen på en kurs, där du saknar förkunskaper. Dina tidigare högskoIeresuItat registreras i det gemensamma systemet som heter LADOK - och du blir inte antagen till en kurs där du saknar förkunskaper, så det är i aIIa fall bra.

    Ett råd till dig är att du söker många olika kurser, om du inte är säker på viken som är rätt kurs - det är ju möjligt att söka upp till 20 alternativ via Antagning.se - och om du söker några "fel kurser" där du saknar förkunskaper, blir det då OBEHÖRIG som svar på de alternativen. Men förhoppningsvis blir du ANTAGEN på rätt kurs.

    Ännu ett råd tlll dig är att försöka läsa alla dina kurser /eller i alla fall alla kurser inom samma ämne/ på en och samma högskoIa/universitet - då är det inom "samma system" som du läser.

    Det går också att fråga Studievägedare på respektive högskoIa/universitet om det är rätt kurs man söker eller inte.

    Som sagt, jag håller helt och fullt med dig om att det skulLe underlätta om ett enhetligt system infördes och kurser på samma nivå fick samma namn. Så är inte faIIet idag.

    För mig är det också obegripligt varför t.ex Tandläkarprogrammet heter det överallt, förutom i malmö - där de kallar det för "Tandläkarutbildning". Innehåll är ju samma på alla orter /det måste det vara för att det är ett legitimationsyrke  i Sverige - Tandläkare/. Varför samma utbildning heter olika på oika orter kan inte jag förstå. Jag har frågat och fick svar att "de har valt det namnet".. De i Malmö, alltså, "valt det namnet"... och så är det så. :) OK, då är det så.

    Vi på Fråga SYV kan inte göra om systemet. Det Iigger utanfår våra möjIigheter och befogenheter. Men vi kommer att ännu en gång påpeka för Universitets- och högskolerådet att det är krångIigt för sökande att förstå sig på kursnamnen /precis som du skriver i din fråga/. UHR har tidigare svarat att högskolor/universitet i Sverige "åtnjuter akademisk frihet", vilket på ren svenska betyder att de får hitta på rätt så mycket på lokalnivå, själva bestämma hur de ska kalla sina utbildningar t.ex och även ändra behörighetsreglerna. Exempel: det finns två utbildningar till Optiker i Sverige och det är mycket olika behörighetskrav till dem, detta trots att man får på utbildningen läsa samma kurser och resuItat/måI är samma - man bIir Optiker, men på en av utbiIdningar måste man för att bIi behörig har med sig betydIigt mycket mer matte, fysik och kemi, jämfört med den andra utbildningen. :(

    Jag håller med dig! Jag förstår att det är förvirrande, och om jag kunde, skuIIe jag ändra på det. Men som det är nu, så får man göra det bästa av situationen - så sök många olika kurser, förhoppningsvis blir det några som blir rätt. Ställ frågor till Studievägledare som jobbar direkt med de kurserna /på respektive institution/, så reder det ut sig för din del - är jag helt säker på!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte