Veno
    Hej tänker söka Naturvetenskap.

    1. Undrar hur det här med inriktning fungerar?

    2. Om man väljer natur med inriktning samhälle vad kan man bli? Kan man till exempel bli ekonom eller kirurg?

    3. Om man inte kommer in vad kan man göra?

    4. Hur mycket kostar det att bli ekonom eller kirurg?

    5. Finns det genvägar?

    6. Har 250 poäng, läser alla ämnen, hur säkert ligger jag på en skala mellan 0-10?

    Tack.

    mvh Veno.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Veno!

    Du är intresserad av http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    och ställer några frågor kring att söka till gymnasiet.

    Jag ska nu försöka svara på alla dina frågor:
    1. Det finns två inriktningar på NA och vilka kurser som skiljer sig mellan de två inriktningar kan du lätt se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    2. Om man väljer natur med inriktning samhälle vad kan man bli? Kan man till exempel bli ekonom eller kirurg? - undrar du också. Och svar på din fråga är: för att bli Kirurg måste man söka Läkarprogrammet på högskola och till det behöver man betyg i de kurser som läses på inriktningen Naturvetenskap på NA.
    Ekonom kan man bli på olika sätt och till olika utbildningar inom Ekonomi krävs det ibland godkänt betyg i Matte 4 men ibland räcker det med Matte 3. Om det räcker med Matte 3, då kan du bli behörig på inriktningen "Samhälle" men om det krävs Matte 4, då kan du läsa "Samhälle" men måste då välja Matte 4 inom Programfördjupningen eller Individuellt val eller läsa den efter gymnasiet på Komvux. I inriktning "Samhälle" på NA ingår inte några kurser som krävs för behörighet till vidare studier på högskola. Gillar du Geografi och Samhällskunskap och kanske vill bli lärare i de ämnen - så är det bra att läsa de kurser på gymnasiet, men det är inte ett krav för att kunna läsa vidare efter gymnasiet.

    3. Om man inte kommer in vad kan man göra? - om man inte kommer in på Naturvetenskapsprogrammet, kanske kan man läsa ett år på ett annat program, där man kom in och söka om till nästa år och gå om åk1 på NA. Ett annat sätt är att läsa på det programmet på gymnasiet, där man kom in och komplettera på Komvux efter gymnasiet.

    4. Hur mycket kostar det att bli ekonom eller kirurg?- om man är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige då är självaste utbildningen gratis. Det som kostar är att bo någonstans och köpa mat och böcker under utbildningstiden.

    5. Finns det genvägar? - Det finns olika vägar. Ett snabbt sätt är via NA, inriktning "natur". Ett annat sätt är att bli kirurg på är att söka till VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO - och skaffa sig ett Yrke inom vården, undersköterska - http://www.framtid.se/yrke/underskoterska och komplettera sedan genom studier på komvux eller genom prövningar för att senare kunna söka till Läkarprogrammet på högskola.

    6. Har 250 poäng, läser alla ämnen, hur säkert ligger jag på en skala mellan 0-10? - Det är betyg i slutet av åk9 i grundskola som gäller. Det betyg kommer du att få i slutet av maj (eller under första veckan i juni) - så vi får hoppas att du kanske höjer betygen lite grand tills dess. Ingen kan svara på frågan om 250 p. räcker till att komma in på NA eller VO - allt beror på vad elever får för betyg i slutet av åk9 (just de elever som kommer att söka till samma skolor som du kommer att göra).
    Jag råder dig att söka MÅNGA OLIKA ALTERNATIV i din gymnasieansökan. På så sätt ökar du dina chanser att komma in på gymnasiet.

    Du skriver inte var i landet du bor (län/kommun) och jag kan därför inte ge dig tips på vilka skolor som erbjuder NA och/eller VO.
    Du kan lätt själv hitta alla gymnasieskolor i hela Sverige på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA