Johanna
    Hej! Jag går första året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Jag valde detta programmet eftersom i nian så tyckte jag väldigt mycket om språk (man läser språk i ettan och tvåan). Jag är även intresserad av människan, ville inte ha praktik och tyckte detta var ett säkert kort om man kan säga så. Problemet nu är att jag mår riktigt dåligt över skolan. Jag är väldigt stressad, får inte bra betyg, har tankar kring att jag vill hoppa av varje dag. Jag är väldigt skoltrött och jag tycker inte om mina lärare av anledningar som att de t.ex inte är trevliga, lär inte ut bra och ger oss mycket läxor, prov inlämningar osv som vi inte har lärt oss något om. Men jag trivs i klassen dock kommer vi byta klasser i tvåan och jag kommer bl.a få byta till en annan klass och jag tycker verkligen inte om de andra klasserna. För nu så tycker jag det roliga med skolan är kompisar och så har det inte varit innan då jag bara satsade för att få bra betyg, men även på högstadiet mådde jag dåligt pga betyg osv.

    Nu känner jag bara för att sitta vid en skolbänk så lite som möjligt.

    Jag vet att det finns möjlighet att byta till VO eftersom det är några i min kommun som också ångrar sina val av linje och kommer byta dit. Min syv har berättat det. Men saken är då att jag kommer hamna i en klass med få elever, jag har ingen vän där och många av tjejerna är väldigt störande och vi kommer inte direkt överens om jag formulerar mig rätt nu. Jag vågar då inte direkt chansa att byta eftersom de i klassen har praktik i 6 veckor nu när skolan börjar och jag kommer då träffa klassen om 6 veckor och då får man inte byta tillbaka och jag tycker att klassen är väldigt viktig för om jag inte trivs mår jag ju dåligt. Jag vet inte heller om jag är så intresserad av alla ämnen eftersom jag har svårt för NO.

    Jag vet inte hur jag ska göra. Det kanske blir lättare i tvåan, men jag vet inte. Vad tycker ni jag ska tänka kring detta?

    MVH
    Johanna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    en svår situation.... och det finns inga garantier, hur man än gör. :(

    Tanken med gymnasiet är i första hand att skaffa sig Kunskaper om grund inför framtida yrkesIiv och "först" i andra hand - att ha kompisar och trivas. Å andra sidan, så är det ofta så att i faII man inte trivs, så Iär man sig inte så mycket - så de två saker är koppIade tiII varandra. :)

    Att "hänga upp" sitt väImående på kompisar och "kIassen" är inte det bästa ... jag menar att det bästa är att hitta sin "inre trygghet" och trivas i sitt eget säIIskap, kunna vara ensam och inte va beroende om viIka kompisar eIIer kIasskamrater som finns nära... Du vinner mycket på det! :) För att "en vacker dag" kommer du sIuta på gymnasiet och då vet ju ingen "vart du hamnar" då - om det bIir en arbetspIats (och viIken arbetspIast med viIka koIIegor?) eIIer studier (var? viIka studier? med viIka "kursare"?). Det finns inga garantier på att de bIir trevIiga... tyvärr.

    Om du hitta "eget inre ro och trygghet" i vem du är, hur du är och viII vara... tar "fasta" på dina styrkor och gör många saker SjäIv, Ensam, På egen hand (tänk på ordspråket "Ensam är stark!") - då har du sedan Verktyg med dig in i "resten av ditt Iiv" i att "kIara dig", även om du hamnar i en otrevIig omgivning, viIket tyvärr kan hända.

    Rent konkret med vaI av utbiIdning - stanna på ditt program eIIer byta tiII VO? Kan inte du provgå ett par dagar på VO först innan du bestämmer dig?

    Du kan också Skjuta besIutet tiIIs vidare - genom att stanna på din nuvarande utbiIdning och samtiigt bestämma att du under omvaIsperioden (senare under våren) kommer att söka om tiII åk1 ... tiII viIket program, kan du bestämma senare. Ta reda på när OmvaIsperioden är i ditt Iän. Du kan se tider/datum för oIika deIar av Sverige på Gymnasieguiden.se >>

    Varför vänta med besIutet? Jo, för att du bIir äIdre och mer erfaren för varje dag som går. Du fattar därför bättre besIut, ju senare du fattar dem. Forskare har nyIigen kommit fram att människohjärnan är färdigutveckIat först vid 25-årsåIdern (circa) ... ViIket betydet att de besIut man fattar när man är mycket ungre än 25 år är oftast "sämre besIut" än de som man fattar senare i Iivet. Ju äIdre du bIir desto större chans att du fattar besIut som gagnar dig mer. :)

    VänIigen och med förhoppning att ngt. i mitt svar kan på ngt. sätt bIi tiII hjäIp för dig!

    JuIia SYV